Voedingsweetjes helpt consumenten bij gezonde keuzes in de supermarkt

16 oktober 2023 Milou van der Will Photography
Hoe kies je de gezonde optie in de supermarkt? Met die vraag helpt voedingsdeskundige Leroy van de Ree zijn volgers via zijn social media-platform Voedingsweetjes. Recent verscheen zijn eerste boek, waarin hij de lezer op een inzichtelijke manier meeneemt langs gezonde keuzes in de supermarkt. Aan Voeding Nu vertelt hij over zijn werk en de voedingsmythes die hij online tegenkomt.  

Hoe ben je begonnen met Voedingsweetjes?

Mijn passie voor voeding is ontstaan toen ik een jaar of zestien was. Vanwege voetbal en krachtsport hield ik me veel bezig met voeding en gezondheid. Ik heb Voeding en Diëtetiek gestudeerd in Amsterdam en aan het eind van het eerste jaar ben ik op Instagram begonnen met Voedingsweetjes. De content was toen nog heel anders dan nu. Ik postte bijvoorbeeld feitjes over groente, fruit en gevarieerde voeding. Gedurende mijn opleiding veranderde dat en sinds oktober 2020 ben ik serieus met het account aan de slag gegaan. Toen ik vaker ging posten, bleek vooral de content over voeding in de supermarkt het goed te doen. Nu gaat de meeste informatie die ik plaats over de supermarkt. Zo’n 80 procent van het aanbod in de supermarkt is ongezond. Niet iedereen weet wat de gezonde keuzes zijn en daar wil ik graag bij helpen, op basis van de richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad. Voeding is voor veel mensen interessant: bijna iedereen heeft er een mening over. Daardoor staat er op internet ook heel veel desinformatie. 

Wat merk je zelf van desinformatie online? 

Bepaalde beweringen zie ik veel terugkomen, bijvoorbeeld dat mensen geen brood meer willen eten omdat dat slecht voor je zou zijn. Het is lastig om daar iets aan te doen. Ik probeer vooral positieve berichten te plaatsen en niet te veel ingaan op dat soort claims. Ik houd me aan wetenschappelijke onderbouwingen en de richtlijnen goede voeding. Daar zou ik niet snel vanaf wijken.  

Zijn er onderwerpen waar je in je boek extra aandacht aan besteedt? 

Ik vond het belangrijk om me in het boek hard te maken tegen vruchtensappen, omdat hier bijna net zoveel suiker in zit als in frisdrank. Weinig mensen weten dat. Natuurlijk zijn er ook studies die wijzen op een positief effect: dat mensen door het drinken van vruchtensap meer fruit binnenkrijgen. Maar ik denk dat we veel minder vruchtensap uit de supermarkt zouden moeten kopen. De supermarkten blijven steeds nieuwe ongezonde sapjes creëren omdat de verkoop ervan goed loopt. 

Ook ga ik in mijn boek in op brood. Speltbrood is een actueel onderwerp, maar ook witbrood versus bruinbrood en volkoren leeft heel erg onder consumenten. En ik zie dat mensen vaak negatief zijn over lightproducten, zoals een light zuivelspread, terwijl het nergens op gebaseerd is dat je zulke producten zou moeten vermijden. Verder leven er altijd verhalen over alternatieve voeding, zoals Keltisch zout. Dat vind ik wel gevaarlijk. Trends als gembershotjes (mits niet teveel appelsap) kunnen weinig kwaad, maar het consumeren van teveel (Keltisch) zout is echt schadelijk.

Wat zijn je toekomstplannen voor Voedingsweetjes? 

Ik krijg veel aanvragen vanuit traditionele pers. Daar ben ik blij mee, want het lijkt me goed als de traditionele media meer aandacht besteden aan gezonde voeding. Ook is het mijn doel om van de website van Voedingsweetjes een platform te maken waar mensen terecht kunnen voor betrouwbare informatie. Ik wil daarvoor met video’s gaan werken om meer mensen aan te spreken. Ik heb nu een groot account en vind dat ik de verantwoordelijkheid heb om een stapje extra te doen om mensen te voorzien van informatie over gezonde voeding. 

Altijd op de hoogte blijven?