Nederlanders kiezen voor volkorenbrood omdat het meer vezels en goede voedingsstoffen bevat dan ander brood. Maar de smaak noemen mensen als een reden om niet voor volkoren te kiezen, zo staat in de Kansenkaart Volkoren die NBC eerder ontwikkelde. Of die overtuiging wel klopt wilde NBC graag onderzoeken. Daarom testte het NBC in het consumentenonderzoek de verschillende smaakaspecten van brood. Van de (versheid van de) geur, totale smaak, sterkte van de smaak en droogheid/klefheid tot de knapperigheid van de korst en de nasmaak. Het enige significante verschil zat ‘m in de nasmaak, die iets beter werd beoordeeld bij bruinbrood.
Volkoren zowel gezond als lekker
“Dit onderzoek laat zien dat volkoren niet alleen gezond is, maar ook heel lekker is”, zegt Jenneke van Elderen, communicatie-adviseur bij NBC. “Volkoren heeft als sterk product de potentie om zowel de verkoop van brood te stimuleren als de gezondheid van Nederland een boost te geven.” NBC zet daarom de smaak van volkorenbrood in de schijnwerpers tijdens de jaarlijkse Week van het Brood (22 tot en met 28 januari), dat dit jaar het thema ‘Volkoren, vol vezels, vol smaak’ heeft. Jenneke: “Mooi als we dat met elkaar in de Week van het Brood aan heel Nederland kunnen laten zien. Laat klanten in uw winkel daarom zien en proeven van uw lekkere volkorenproducten.”
Volkorenbrood bevat de meeste voedingsstoffen
Het onderzoek moet Nederlanders aanmoedigen om vaker voor brood te kiezen, in het bijzonder volkoren. Van alle soorten broodsoorten is volkoren de meest gezonde keuze omdat het de meeste voedingsstoffen bevat. Zo is volkoren rijk aan vezels. Eén snee volkorenbrood levert 28 procent meer vezels dan bruin. Het Voedingscentrum adviseert ook om vooral volkorenproducten te eten, als onderdeel van gevarieerde en evenwichtige voeding en leefstijl. Echter komt driekwart van de Nederlanders nog niet aan de aanbevolen hoeveelheid vezels.
Volkoren en bruin meest gegeten
De meest gegeten broodsoorten op het moment zijn volkoren (55 procent) en bruine boterhammen (43 procent). Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK-onderzoek van NBC. Een opvallend resultaat is dat brood vooral bij het avondeten in populariteit toe lijkt te nemen. In 2021 gaf 10 procent aan brood te eten tijdens de avondmaaltijd, in 2022 klom dit licht naar 11 procent maar in 2023 steeg dit naar 14 procent.
Over het onderzoek
Normec Foodcare, specialist in voedselkwaliteit en -veiligheid, voerde het onderzoek op 8 december 2023 uit. Met de testmethode vergelijkend, blind en een netto steekproef van 75 bij een standaard doelgroep werd een producttest gedaan. De producten worden getest in een semi-monadische testopzet. De twee soorten brood werden in wisselende volgorde geproefd en beoordeeld.