Food start-up Grünten start tweede ronde sharefunding

9 januari 2024
Nederlanders eten te weinig groente. Berend Eberson wil met de producten van zijn food start-up Grünten consumenten stimuleren om meer groente te eten. Hiervoor start Eberson een nieuwe sharefundingscampagne..

Gezondheidswetenschapper Berend Eberson ontwikkelde de producten van Grünten, de Veggie Oats en Veggie Cakes, om Nederlanders op een gemakkelijke manier meer groente te laten eten. Over het algemeen worden groenten voornamelijk ‘s avonds gegeten. De producten focussen zich op nieuwe eetmomenten voor groenten: tijdens het ontbijt of als tussendoortje. De ready-to-eat producten bevatten 25-40 procent groente en hebben Nutriscore A.

Tweede ronde sharefunding

Grünten maakte al eerder goed gebruik van de crowd, met een succesvolle crowdfunding in 2019 voor de ontwikkeling van een nieuwe verpakking en deelname aan het tv-programma Dragon’s Den in 2022. Afgelopen jaar haalde het merk al 130.000 euro op bij 80 investeerders via een eerste sharefunding ronde, en ontwikkelde daarmee de Veggie Cakes. Naast het ontbijt (de Veggie Oats) maakt dit product het ook mogelijk om als tussendoortje meer groenten te eten. Nu start de tweede ronde bij Eyevestor. Het opgehaalde bedrag wil Grünten inzetten voor het verder vertellen van het verhaal, uitbreiding van het team en nieuwe productontwikkeling. In totaal wil het bedrijf in deze tweede ronde 149.500 euro ophalen. In de voorinschrijving is inmiddels al ruim 20.000 euro opgehaald.

Groeiplannen

De Veggie Oats liggen momenteel in de schappen bij verschillende retailers, waaronder Crisp en enkele Plus filialen. Naast Albert Heijn to go zijn nu ook de reguliere Albert Heijn winkels toegevoegd als afnemer. De Veggie Cakes zijn verkrijgbaar bij onder andere groothandels, ziekenhuizen en universiteiten. Zo loopt er een samenwerking met Goede Zorg Proef Je, onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Momenteel zijn de producten ook verkrijgbaar in België en de onderneming heeft plannen om vanaf het komende jaar haar internationale expansie te versnellen met een lancering in Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is Grünten bezig met de ontwikkeling van nieuwe productlijn om zoveel mogelijk eetmomenten te “vergroenten”

“We hebben sinds onze start in 2018 grote stappen gemaakt en met deze sharefunding kunnen we een versnelling van onze groei mogelijk maken”, aldus Eberson. “We zouden het fantastisch vinden om met zoveel mogelijk Grünteboer Coöperatieleden deel te maken van onze groei, om er gezamenlijk voor te zorgen dat Nederland gezonder wordt.”

Altijd op de hoogte blijven?