Foodwatch: Verbod op kindermarketing veelvuldig overtreden

26 juli 2023 Redactie Food Foodwatch

Bekende kinderidolen mogen niet als reclame voor ongezonde voedingsmiddelen gebruikt worden. Maar voedselwaakhond Foodwatch ziet nog steeds ijs, snoep en drankjes met daarop bekende animatie- en tekenfilmfiguren in de schappen liggen en heeft hierover klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie.

“We hebben dit keer elf klachten ingediend, waarbij in totaal 33 producten zijn betrokken van tien fabrikanten en distributeurs”, zegt campagneleider Frank Lindner van Foodwatch. “Maar liefst negen keer kwamen we Paw Patrol tegen. Daarna zes keer de Minions en drie keer was het Spongebob Squarepants.”

Regels kindermarketing

De regels voor reclame zijn vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin staat dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet is toegestaan. De handhaving hiervan vindt plaats door middel van zelfregulatie. Consumenten en organisaties kunnen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie als ze vinden dat een product niet aan de regels voldoet. De Reclame Code Commissie buigt zich dan over de kwestie.

Mening Foodwatch

Foodwatch vindt dat er meer gedaan moet worden. Zelfregulering werkt niet, volgens de voedselwaakhond. De procedures duren te lang en hebben nauwelijks consequenties bij overtredingen. Daarnaast moeten klachten fabrikant voor fabrikant en product voor product worden ingediend. De uitspraak over één overtreding, geldt niet direct voor anderen. Wat betekent dat een product in één winkel verdwijnt en vervolgens bij een andere winkel weer in de schappen kan komen te liggen. Daarom pleit Foodwatch voor een wettelijk vastgelegd verbod op kindermarketing voor ongezonde voedselproducten tot 18 jaar.  

Ongezonde voeding

“Kinderen worden sterk beïnvloed door hun idolen. Door bekende kinderidolen te gebruiken op voedselverpakkingen, wordt het verlangen naar deze producten versterkt. Dit kan leiden tot overmatige consumptie van ongezonde voeding met hoge suiker-, zout- en vetgehaltes”, aldus Foodwatch.

Altijd op de hoogte blijven?