Er zitten te veel pesticiden in fruit dat populair is bij kinderen, zoals mandarijnen en sinaasappelen. Dat concludeert Foodwatch na een analyse van de residu-cijfers van groente en fruit van Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).
Uit cijfers van NVWA over 2021 blijkt dat negen van de tien geteste fruitproducten bestrijdingsmiddelen bevatten: gemiddeld vier residuen per product. Van de soorten vers fruit die kinderen in Nederland het meeste eten komen mandarijnen en sinaasappelen in 2021 het slechtste uit de bus. Deze bevatten volgens het onderzoek van Foodwatch rond de vijf bestrijdingsmiddelen per monster. Daarna volgen tafeldruiven, aardbeien, appels en peren met gemiddeld ongeveer vier verschillende soorten gifresten.
“Dit zijn zorgwekkende bevindingen”, vindt Anke Bakker van Foodwatch. “Zeker voor kinderfruit willen we er vanuit kunnen gaan dat het veilig is om te eten. Gevaarlijke vervuiling moet direct uit de handel worden gehaald.”
Handhaving NVWA
NVWA heeft niet opgetreden, omdat de wettelijke limieten niet zijn overtreden. Volgens Foodwatch komen deze limieten niet altijd overeen met de normen voor gezondheidsrisico’s en worden aangescherpte gezondheidsnormen niet snel genoeg vertaald naar nieuwe wettelijke normen. Daarnaast werd bij 7 van de 483 metingen een residu van een verboden middel aangetroffen. Dit is toegestaan bij geïmporteerde producten, maar vijf producten waren afkomstig van Nederlandse bodem. Volgens Foodwatch kan dit illegaal gebruik van dit middel betekenen en daarom zou er in die gevallen volgens de voedselwaakhond standaard onderzoek moeten plaatsvinden.
Rol supermarkt
Een aantal supermarkten heeft in het verleden eisen gesteld over het maximaal aantal residuen dat er in vers fruit mag zitten. ALDI en LIDL hanteren een maximum van 5 en Albert Heijn legt de limiet op 3 bestrijdingsmiddelen per versproduct. Foodwatch vindt dat alle supermarkten zulke afspraken moeten maken met telers, met als doel om landbouwgif helemaal te verbannen. Daarnaast roept Foodwatch supermarkten op om in de winkel bij de schappen actief te communiceren over het beleid rondom pesticiden.
Bron: Foodwatch