De 11e editie van de Free From Food Expo vond dit jaar plaats op 21 en 22 november in Amsterdam. De beurs richt zich op ‘free from’ producten die vrij zijn van bepaalde bestanddelen als zuivel, gluten of toegevoegde suikers. Verschillende sprekers spraken over de trends, inzichten en ontwikkelingen. Zo ook Ruud Conijn van NielsenIQ.
Een van de punten die Conijn benadrukte, was dat gezondheid en duurzaamheid grote factoren blijven bij aankoopbeslissingen van consumenten. Ondanks de impact van de toegenomen inflatie, met dalingen in volume in veel categorieën, blijven consumenten trouw aan gezonde en duurzame producten.
Trends
In veel categorieën wint 'free from' terrein, zowel in marktaandeel als in volume. Voor bepaalde categorieën als vleesvervangers en zuivel is de huidige marktsituatie niet bevorderlijk, maar het lijkt erop dat de belangrijkste consumententrends zich blijven voortzetten, zegt Conijn.
Smaak als sleutelfactor
De smaak blijft een belangrijke factor voor de acceptatie van producten. In bepaalde categorieën, zoals snoep, kaas en wijn, slagen producten er nog niet in om consumenten volledig te overtuigen. Conijn illustreerde ook dat succes snel kan komen en categorie-dynamieken kan veranderen. Hij gaf voorbeelden zoals Heinz Zero Sugar Ketchup en The Flower Farm palmolievrije margarine als producten die snel de markt veroverden.
Desondanks benadrukte Conijn dat in veel categorieën verschillende 'free from'-segmenten een niche zullen blijven. Dit lijkt echter geen nadeel te zijn, aangezien consumenten die geïnteresseerd zijn in deze niches ook vaak interesse tonen in andere specifieke segmenten.