Consumenten besteden 1,6 miljard euro aan voedingssupplementen

24 juli 2023 Redactie Voeding Nu Pixabay

Ruim vier op de tien Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar supplementen. De totale besteding bedroeg 1,6 miljard euro. Dat blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor.

Healthy Lifestyle Monitor is een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland, uitgevoerd door online marktonderzoeksbureau Multiscope. Voor het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Voedings- en kruidensupplementen

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) het afgelopen jaar voedingssupplementen gebruikten zoals vitaminen en mineralen. Dit percentage is gelijk aan 2022. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders (11 procent) namen kruidensupplementen als kurkuma en gember. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2022 toen dit percentage op 14 procent lag.

Huismerken

Gebruikers van voedingssupplementen kiezen vaak voor huismerken. In de top vijf meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top vijf compleet.

Totale uitgaven

Jaarlijks besteden Nederlanders €1,6 miljard besteed aan supplementen, waarvan €1,3 miljard aan voedingssupplementen en €300 miljoen aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met €200 miljoen. Multiscope geeft als mogelijke verklaring de stijging van de gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan voedingssupplementen (van €190 naar €232). De uitgaven aan kruidensupplementen namen ook toe (van €151 naar €181).

Altijd op de hoogte blijven?