Consumenten kiezen vaker voeding met een duurzamer keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Een kwart van alle verkochte voeding heeft nu een duurzamer keurmerk, dit was in 2022 nog 22,3%. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22%) als de omzet van de gehele markt (+9,5%). De grootste aanjager van de groei is vlees met het Beter Level Keurmerk met 1 ster. In 2023 werd bijna 500 miljoen euro regulier pluimveevlees vervangen door vlees met het Beter Level Keurmerk met 1 ster. Daardoor heeft 60% van verkochte kip nu een keurmerk, ten opzichte van 44,1% in 2021. Het vervangen van reguliere producten naar producten met duurzamere keurmerk is een zichtbare en blijvende trend in de supermarkt, zo stelt Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding in Nederland.
Biologisch fruit
De omzet van biologische voeding blijft groeien en stijgt meer dan de totale markt (+14,5%). Daarmee komt de totale omzet van biologisch in 2023 uit op €1,6 miljard, in 2021 was dit nog €1,1 miljard. Wat vooral opvalt, is de enorme groei van biologische fruit, met maar liefst 91,3%. Naast groente en fruit verdubbelde ook de verkoop van biologische vis (32%) en kaas (22,4%). Ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte en brood laten dubbele groeicijfers zien. Biologische kruidenierswaren groeiden met bijna 12%. Binnen kruidenierswaren zijn koffie, maaltijden, snoep & koek, ontbijtgranen en dierenvoeding de groepen met de hoogste groei in biologisch.
Vis
Vis wordt met 80,2% het meest mét keurmerk gekocht (ASC en MSC), daarna eieren met 79,0% (biologisch, vrije uitloop of scharrel) en vlees(waren) staan door de sterke groei van kip op de derde plek met 60,0%.
Beter Leven Keurmerk
Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna € 4 miljard omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van €10 miljard passeren.
In Nederland worden consumenten gestimuleerd om vaker biologische producten uit Europa te kiezen.
Bron: Bionext