foto: Photo by Louis Hansel on Unsplash
Inmiddels is breed bekend dat het belangrijk is om minder dierlijk eiwit te consumeren. “De verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet alleen bij de individuele consument en de oplossing niet alleen bij innovatieve voedingsproducten, zoals vleesvervangers,” benadrukt WUR hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl Emely de Vet. Dit artikel beargumenteert dat er brede maatschappelijke veranderingen nodig zijn voor een succesvolle eiwittransitie.
Als er wordt gesproken over het minderen van (dierlijke) eiwitten denkt men al snel aan innovatieve producten, zoals vleesvervangers. Echter is de eiwitconsumptie in veel Westerse landen hoger dan nodig is. Er kan daarom ook gedacht worden aan alternatieve opties waarbij er minder eiwitten worden geconsumeerd dan op het huidige moment het geval is.
Alternatieve oplossingen
Er zou gedacht kunnen worden aan het verkleinen van de porties vlees. Ook gezien het feit dat verpakkingen grotere eenpersoonsporties vlees bevatten dan wordt aangeraden. Verder zou de consument kunnen kiezen voor peulvruchten die wel eiwitten bevatten, maar minder dan een stuk vlees of vleesvervanger.
Regelgeving voor de dosering van vlees kan een grote rol spelen in het minderen van de eiwitinname. Ook is het een idee om peulvruchten bij het vlees/vleesvervanger schap te zetten. Samen kunnen deze oplossingen een grote impact maken op de eiwittransitie, zonder dat er nieuwe technologie voor ontwikkeld hoeft te worden.
Sociaal aspect
Het eten van vlees heeft ook sterk te maken met de sociale omgeving waarin je je verkeert. Een persoon maakt vaak deel uit van verschillende socialen groepen. Thuis ligt er wellicht nog elke avond vlees op het bord, terwijl in de vriendenkring vegetarisch eten de norm is. Vlees is onderdeel van de sociale identiteiten, waardoor campagnes om minder vlees te eten soms weerstand oproepen. Beleidsmaatregelen moeten daarom gericht worden op de sociale factoren die de keuze om wel of geen dierlijke eiwitten te consumeren beïnvloeden.
Online sessie: Strategies for a consumption shift
Niet alleen de consument, maar ook beleidsmakers, producenten, overheden en verkopers zijn dus betrokken bij de eiwittransitie. Een belangrijk vraagstuk hierbij is hoe de transitie voor alle belanghebbenden interessant gemaakt kan worden.
Op 5 december wordt er een online sessie georganiseerd door (Wageningen University & Research) WUR over Strategieën om consumentengedrag te beïnvloeden. Tijdens deze sessie gaan onderzoekers zoals prof.dr. EWML (Emely) de Vet en haar collega’s in gesprek met de publieke sector. Meer informatie: Strategieën om consumentengedrag te beïnvloeden: op naar een meer plantaardig dieet