Uit de praktijk: “Ik weet wel hoe ik moet eten, maar ik doe het niet”. Dit horen we dagelijks in de diëtistenpraktijk. Niet élke maandag maar wel vaak, meestal na een consult bij de diëtist, gaan cliënten weer aan de slag met gezonder eten en het opvolgen van adviezen die goed voor hen zijn. Vreemd vind ik altijd, dat ze die adviezen niet opschrijven tijdens het consult. En daarnaast willen ze álles het liefst in één keer veranderen, bijvoorbeeld: én stoppen met roken, én stoppen met alcohol én niet meer snacken.
Een verkeerde leefstijl is de oorzaak van 60 procent van het huisartsenbezoek, lees ik op het LinkedInaccount van de vereniging Arts en Leefstijl. Een beroerte, alzheimer, oogziekten, slecht gebit, heel veel soorten kanker, reuma, hart- en vaatziekten, onvruchtbaarheid, aderverkalking, slechte genezing na een operatie, depressie, burn-out, ernstig verloop van corona, het zijn allemaal gevolgen van ongezond eten, te weinig slapen, geen ontspanning, bewegingsarmoede, roken, alcoholgebruik en gebrek aan verbinding.
Wat ik ervaar op het spreekuur is dat cliënten gewillig luisteren of elke keer weer een argument aanvoeren waarom gedragsverandering niet lukt. Cliënten kunnen veel informatie vinden op de website van het Voedingscentrum, dat is een prima basis. Hoe meer kennis ze hebben, hoe beter ze begrijpen waarom een nieuwe eetregel helpend is voor meer gezondheid. Kennis is de eerste stap tot gedragsverandering. Ze zullen het dan eerder toepassen. Ook het gebruik van podcasts is enorm ondersteunend en daarnaast het bijhouden van de voedselinname in een voedingsapp. Ook een gepersonaliseerd voedingsadvies met uitleg helpt. Evenals steun van familie en vrienden. Maar in de dagelijkse hectiek met werk en kinderen, ligt de focus niet altijd op anders eten. Ik vind het schrijnend om te horen als mensen tegen me zeggen dat ze geen of nauwelijks contacten te hebben die de basis vormen om je goed te voelen. Dus het laatste en wellicht wel belangrijkste criterium voor het vermijden van allerlei ziekten en het veranderen van welk ongezond gedrag dan ook zoals genoemd door de vereniging Arts en Leefstijl, is misschien wel verbinding. Een goed gesprek, oprechte betrokkenheid van je familie, je buurvrouw of de winkeljuffrouw is het beste medicijn voor een goede gezondheid.
Als een cliënt op het spreekuur komt, wil hij/zij echt wel veranderen, maar de focus erop houden, er serieus mee aan de slag gaan, is moeilijk, want er zijn zoveel taken op een dag. In die hectiek, is het maken van verbinding lastig. Mijn advies: doe het stap voor stap, net als een kind van 1,5 jaar dat leert lopen. Het gaat met vallen en opstaan en uiteindelijk lukt het.”
Berdien van Wezel is eigenaresse van Gezond Leven Diëtisten, een praktijk met drie vestigingen in Den Haag.