Bij Alimentaria hebben we het voorrecht om in contact te staan met een groot aantal bedrijven, instellingen, kwaliteitsmerken en verenigingen die ons in staat stellen om deze nieuwe trends te identificeren en ons aan te passen om de sector een antwoord te bieden dat aansluit bij zijn behoeften", zegt J. Antonio Valls, directeur Alimentaria Beurzen. De volgende editie van Alimentaria, die van 18 tot 21 maart wordt gehouden in de Fira de Barcelona, zal volgens hem al deze trends omvatten, zoals bijvoorbeeld:
1. Engagement voor duurzaamheid: de belangstelling voor duurzaamheid neemt niet af, maar is groter dan ooit. De publieke opinie is zich steeds meer bewust van klimaatverandering. Consumenten vragen om duurzame producten en meer aandacht voor de circulaire economie en het verkleinen van de koolstofvoetafdruk. Op Alimentaria integreren steeds meer exposanten deze waarde in hun producten. Velen hebben grote veranderingen doorgevoerd in al hun processen om hun impact op het milieu te minimaliseren. Deze transversale trend komt vooral tot uiting in de lancering van voedingsmiddelen en dranken met verpakkingen van biologisch afbreekbare en recycleerbare materialen en die de circulaire economie bevorderen. Al deze innovaties zullen aanwezig zijn op de beurs.
Vanuit het oogpunt van de beursorganisatie passen we ook duurzaamheidscriteria toe in lijn met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. Zo zal de editie van Alimentaria 2024, die wordt gehouden van 18 tot 21 maart, opnieuw het vorig jaar gelanceerde initiatief 'Towards Zero Waste' implementeren, dat een reeks maatregelen omvat om de ecologische en sociale duurzaamheid van de beurs te garanderen. Bovendien zal een van de Innoval Awards, de prijzen die worden georganiseerd door Alimentaria en die de inspanningen erkennen die bedrijven hebben geleverd bij het bedenken, ontwikkelen en lanceren van innovatieve producten, worden toegekend aan het meest duurzame product. Tot slot zullen op de laatste dag van de beurs alle overtollige producten van exposanten worden gedoneerd aan een NGO.
2. De digitale revolutie bereikt ook de voedingssector: de opkomst van kunstmatige intelligentie en automatisering hebben de vooruitzichten voor alle sectoren van de economie drastisch veranderd. Voor voeding, dranken en foodservice vormen deze nieuwe technologieën een kans voor bedrijven om enerzijds hun activiteiten te optimaliseren, hun prognoses te verbeteren en hun efficiëntie te verhogen. Aan de andere kant kunnen merken nieuwe gepersonaliseerde ervaringen creëren voor hun consumenten op basis van hun voorkeuren.
Al deze technologische ontwikkelingen kunnen worden geanalyseerd in The Alimentaria Hub, Alimentaria’s ruimte voor verspreiding en netwerken, die opnieuw zal fungeren als een observatorium voor de O&O&I-sector. Daarnaast zullen, net als bij vorige edities, de Innoval Awards helpen om de nieuwste ontwikkelingen in de sector bekend te maken. Tot slot zal de Food & Hospitality Startup Revolution ruimte de meest ontwrichtende bedrijven en cutting-edge start-ups in de sector onder de aandacht brengen.
3. Plantaardige producten zullen naast vleesproducten bestaan: het is geen toeval dat beide sectoren een grote groei hebben doorgemaakt op de beurs. Wat betreft Intercarn, een van de belangrijkste beurzen van Alimentaria en een van de belangrijkste zakelijke platforms voor de vleessector in Europa, bevestigen voorlopige gegevens dat er meer zakelijke vertegenwoordiging zal zijn dan ooit en een groter aantal grote internationale kopers die zijn uitgenodigd uit strategische markten voor de vleessector. Aan de andere kant zien we een toename van het aantal biologische en gezonde voedingsproducten, een segment waar we ons al meerdere edities voor inzetten en dat we begeleiden in zijn evolutie. Alimentaria 2024 zal dus de kracht van de vleessector laten zien op een manier die perfect aansluit bij de opkomst van alternatieve eiwit- en plantaardige producten.