De Gezonde Smikkelweken draagt bij aan de missie van Spoony om gezonde eetgewoonten op educatieve wijze te bevorderen. Tijdens de Gezonde Smikkelweken ontvingen ruim tweehonderd scholen een lespakket waarmee leerkrachten samen met de leerlingen drie weken lang spelenderwijs aan de slag konden met het ontdekken, proeven en klaarmaken van groente. Het Gezonde Smikkelweken lespakket werd speciaal ontwikkeld voor kinderen in groep vier tot en met zeven.
Onderzoeksresultaten
Tijdens de pilot is onderzocht hoe de Gezonde Smikkelweken aansluit op ruim tweehonderd basisscholen in kwetsbare wijken. Het onderzoek, gefinancierd door het Rijksprogramma Jong Leren Eten en uitgevoerd door het Louis Bolk Instituut, laat zien dat de kinderen volgens de leerkrachten enthousiast waren en dat het programma passend en geschikt was voor de scholen. Uit de vragenlijst komt naar voren dat 91 procent van de leerkrachten het programma goed uitvoerbaar vond en 81 procent het makkelijk in de dagelijkse werkzaamheden kon inpassen.
De diversiteit aan activiteiten, waaronder kooklessen over zwarte bonen in chocospread en het maken van hummus, werden door de meeste leerkrachten en leerlingen positief ontvangen. Daarnaast vond 92 procent van de leerkrachten het programma goed aansluiten op de leeftijd, 89 procent op het kennisniveau en 86 procent op de belevingswereld van de kinderen. De aansluiting van het programma op de culturele achtergronden van de leerlingen kan nog verder doorontwikkeld worden, evenals het betrekken van de ouders bij de activiteiten op school en daarmee het slaan van een brug naar de eetcultuur thuis. Hoe dat het beste vorm kan krijgen, heeft de pilot nog niet uitgewezen.
Madaga Spoony
De Gezonde Smikkelweken is een initiatief van Stichting Spoony in samenwerking met Madaga, Spoony, Stichting Goeie Grutten, Jong Leren Eten en andere partners. Phaedra Mensen, voorzitter Stichting Spoony over het onderzoek: “Deze resultaten motiveren ons om onze inspanningen voort te zetten en onze programma's verder te ontwikkelen, zodat we op nog meer plekken kinderen kunnen bereiken en inspireren.”