Voedseletiketten vaak misleidend
Europese consumenten worden overspoeld met voedseletiketten, maar die brengen vaak meer vragen dan antwoorden. Is een product met een gezondheidsclaim daadwerkelijk gezond? Worden verschillende claims gecontroleerd?
In een recent rapport waarschuwt de Europese Rekenkamer voor de verwarring die voedseletiketten bij consumenten veroorzaken, door misleidende claims en onvoldoende controles. Het doel is om consumenten beter te beschermen tegen verkeerde informatie en de transparantie van etikettering te vergroten.
“Voedseletiketten zijn vaak een bron van verwarring,” zegt Keit Pentus-Rosimannus, lid van de Rekenkamer. “Bedrijven kunnen heel creatief zijn met de informatie die zij op verpakkingen vermelden. Bovendien houden de EU-regels geen gelijke tred met de voortdurend veranderende markt.” Zo kunnen ongezonde producten met veel suiker, zout of vet toch worden aangeprezen als ‘eiwitrijk’ of ‘gezond’. De Rekenkamer wijst ook op het tekort aan EU-regels voor termen als ‘veganistisch’ en ’vegetarisch’, wat verwarring bij consumenten veroorzaakt.
Controles schieten tekort
Claims zoals ‘antibioticavrij’ en milieulabels worden weinig gecontroleerd, net als de online verkoop van voedingsmiddelen. “Boetes voor overtredingen zijn vaak niet afschrikkend, doeltreffend of evenredig,” stelt Pentus-Rosimannus. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om misleidende etiketten te blijven gebruiken. De Europese Rekenkamer kan hierop wijzen en aanbevelingen doen, maar het afdwingen van regels is aan de lidstaten en de Europese Commissie.
Gebrek aan bewustwording
De Rekenkamer bekritiseert ook het beperkte budget dat de EU heeft gereserveerd voor bewustmakingscampagnes. Tussen 2021 en 2025 is slechts 5,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. “Zo’n 450 miljoen Europese consumenten worden blootgesteld aan boodschappen die al dan niet opzettelijk misleidend zijn,” waarschuwt Pentus-Rosimannus. De Rekenkamer beveelt de Europese Commissie om de regels vóór 2027 aan te scherpen, strengere controles uit te voeren en consumenten beter te informeren.