Voeding in de media | Week 16-2023

21 april 2023 Marina de Moor Pexels

Vooral nog ongezond eten in de reclame, te veel consumptie aan rood vlees heeft negatieve gezondheidsgevolgen, wat is het verband tussen alcohol en kanker en TNO over het onderzoeksprogramma Personalised Health. Wat lazen we de afgelopen week over voeding? Een greep uit de media.

‘’Reclame voor eten is bijna altijd reclame voor ongezond eten’’, aldus NRC. Het meeste marketinggeld voor voedsel gaat naar ongezonde producten. Gemiddeld wordt er 1,6 miljard euro per jaar uitgegeven aan reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Slechts 13% van het budget gaat naar producten die in de Schijf van Vijf staan, zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia voor het ministerie van Volksgezondheid.

‘’Meer dan de helft van de calorieën in onze voeding is afkomstig van bewerkte stoffen’’, aldus Jan Buining in AGF. De focus van voedselproducten ligt vooral op consumentenplezier, terwijl dit leidt tot een afname van het aantal gezonde levensjaren, met grote gevolgen voor de Nederlandse gezondheidszorg. Hierom is het belangrijk dat boeren, producten en consumenten samenwerken om vraag en aanbod naar gezonde voeding in evenwicht te brengen.

‘’Wetenschappers van de Wageningen Universiteit en Research (WUR) en Universiteit Utrecht hebben zich actief ingezet om de strenge Europese regels rondom het genetisch modificeren te versoepelen’’, meldt BNNVARA. ‘’Collega-wetenschappers uiten in Zembla forse kritiek op de manier waarop politiek en maatschappij worden beïnvloed. De WUR-directie erkent dat de universiteit niet altijd een goede rol heeft gespeeld.’’

‘’Als we kijken naar de suikertaks gaat het in Nederland om belasting op suikerhoudende dranken, niet over een bredere inzet. Het beïnvloedt nauwelijks de keuzes van de consument", zegt expert voeding en gedrag Sandra Klunder van het Voedingscentrum tegen EenVandaag. "Het is mogelijk om het in te voeren op alle suikerhoudende producten, zoals snoep en chocolade. Dan heb je het over een bredere taks’’, aldus hoofdonderzoeker Public and Occupational Health Wilma Waterlander van het Amsterdam UMC.

‘’De gemiddelde Nederlander eet kilo’s te veel rood vlees en dat kost veel zorg’’, meldt Trouw. ‘’Te veel rood of bewerkt vlees is ongezond en kost jaarlijks 1,1 miljard euro aan extra ziektekosten. Dat heeft onderzoeker Willy Baltussen (Wageningen Universiteit) becijferd in opdracht van onder andere de Vegetariërsbond en de Tapp coalitie, die duurzaam eten promoot.’’

RTL Nieuws geeft aan dat uit onderzoek van het CBS blijkt dat van alle mensen die wel eens alcohol drinken, 90% niet te willen minderen met alcohol. Het aantal zware drinkers is sinds 2014 niet gedaald. 29% van de Nederlanders hebben geen moeite met eigen alcoholgebruik en 61% vindt dat ze als weinig alcohol drinken.

Arts en journalist Marleen Finoulst geeft bij EOS Wetenschap inzicht in de cijfers als het gaat om het verband tussen alcohol en sommige kankers. Vooraanstaande oncologen stellen in het vakblad Journal of Clinical Oncology dat niet alle kankers worden in dezelfde mate door alcohol beïnvloed, blijkt verder uit hun analyse. Sommige, zoals huidkanker of leukemie, hebben helemaal niks met alcohol te maken.

‘’De EU wil naar een circulair voedselsysteem. In vier scenario’s – van het huidige systeem tot een volledig circulair systeem – schetst een internationale groep onderzoekers onder leiding van Hannah van Zanten (Wageningen University & Research) de mogelijkheden binnen de EU & Verenigd Koninkrijk (EU27+UK). Hun bevindingen zijn gisteren gepubliceerd in Nature Food’’, meldt Klimaatweb.

TNO heeft binnen het onderzoeksprogramma Personalised Health nieuwe kennis, innovatie methodieken en tools ontwikkeld om gezondheidsadvies op maat te geven. De kennis die hierbij wordt opgedaan wordt vanuit een systeembenadering vertaald naar toepassingen en gepersonaliseerde gezondheid wordt in de praktijk gebracht.

Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van het ministerie van VWS de jaarlijkse Monitor Kindermarketing uitgevoerd, meldt de Nationale Zorggids. Er is vrijwel niets veranderd aan de blootstelling van kinderen aan reclame voor ongezond eten en drinken. Er is ook een flinke toename aan reclame op internet en sociale media.

Altijd op de hoogte blijven?