Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

25 oktober 2021 Michelle Wijma

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.

Het event was een vervolg op de open call die Brave New Food, een Europees voedsel innovatieplatform, afgelopen juni deed. De organisatie ontving 159 pitches uit 25 landen. De 30+ partners van Brave New Food bogen zich over de inzendingen en nodigden uiteindelijk 75 jonge bedrijven uit voor het tweede matchmaking event (de eerste ging over duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen - hier lees je er meer over). Uit de ruim 200 gesprekken kwamen tientallen vervolgafspraken.

Binnen het thema Healthy Food Solutions waren er vier zoekrichtingen: Gezonder dagelijks eten & snacks met een hogere voedingswaarde en/of minder toevoegingen zoals suiker, zout en vet; Oplossingen die gezondere keuzes en gedragsverandering makkelijker maken; Functionele voedingsmiddelen voor een betere algemene gezondheid, sneller herstel of betere (sport)prestaties; Technologische en wetenschappelijke oplossingen die de overgang naar gezondere voeding, diëten en een gezondere maatschappij ondersteunen.

bnf

Met de events wil Brave New Food startups en gevestigde food-bedrijven koppelen om de innovatie en transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem te versnellen. Het innovatieplatform geeft jonge bedrijven toegang tot bredere markten, netwerken, expertise en financiering. Daarnaast krijgen partners next generation voedingsoplossingen gepresenteerd. “Het helpt startups en scale-ups enorm om dit soort bijeenkomsten te hebben met mensen met meer ervaring en een beter netwerk, zodat wij als startup verder kunnen groeien,” zegt Walter Zantinge, co-founder van de startup Wholy Greens, in het persbericht van Brave New Food.

Sem Koolstra, future foods manager bij partnerbedrijf ABN AMRO, zegt dat er follow-ups komen voor alle bedrijven en ondernemers die hij sprak: “Ik sprak in korte tijd zo veel gemotiveerde ondernemers met geweldige ideeën. Ik viel met m’n neus in de boter.” Dies Oostrom, directeur innovatie bij Coroos, was ook aanwezig en zegt: “Wat me speciaal verraste waren de vele internationale connecties. Zo sprak ik met mensen uit Argentinië, Frankrijk en België. Ik denk dat we aan meer dan de helft van de gelegde contacten een vervolg zullen geven."

bnf

Een video van het event kun je hier bekijken. In januari 2022 volgt de derde open call-ronde van Brave New Food. Een thema is nog niet bekend gemaakt.

Altijd op de hoogte blijven?