In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij de broodjeszaak is 12 procent van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. In andere landen loopt Subway nog niet voorop en kun je voor plantaardig fastfood het beste terecht bij Burger King. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg International.
ProVeg bekeek menu’s van fastfoodketens uit negen landen: Nederland, België, Tsjechië, Duitsland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Daarbij werd gekeken naar hoofdgerechten, bijgerechten en desserts. Ook werden punten toegekend voor de wijze waarop plantaardige gerechten op de menu’s worden gepresenteerd.
Van de 43 geanalyseerde menu’s hadden 22 ten minste één plantaardige optie. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg Nederland: “Dat is een goed begin, maar er is nog ruimte voor verbetering. Veel fastfoodrestaurants hebben alleen plantaardige bijgerechten, zoals friet en salade. Plantaardige hoofdgerechten en desserts zoals een burger, muffin of ijsje ontbreken vaak nog. Ook is er vaak geen vegan mayonaise en andere saus.”
Burger King internationaal het meest plantaardig
Internationaal heeft Burger King de meeste plantaardige gerechten en komt daarmee het beste in de ranking, gevolgd door Subway, McDonald's, Pizza Hut en KFC. In Nederland werden de menu’s van vijf ketens bekeken. Hier had Subway de meeste opties, gevolgd door Burger King, Domino’s, KFC en tot slot McDonald's. In België was Domino’s de winnaar van de ranking, gevolgd door Pizza Hut, McDonalds, Burger King en KFC.
McDonald’s en KFC bieden als enige van de onderzochte Nederlandse fastfoodketens geen plantaardige hoofdgerechten aan. De McPlant burger bij McDonalds heeft weliswaar een vegan patty, maar er zit dierlijke kaas op. McDonald’s Nederland loopt hiermee achter in vergelijking met andere Nederlandse fastfoodketens en met McDonald’s in onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die wel één of meerdere volledig plantaardige hoofdgerechten in het assortiment hebben. KFC heeft in sommige landen enkele vegetarische hoofdgerechten, maar geen volledig plantaardige. Burger King daarentegen heeft zes plantaardige hoofdgerechten.
Aandeel plantaardig gegroeid
Uit eerder onderzoek van ProVeg bleek dat het aandeel plantaardige producten in de Nederlandse horeca en foodservice tussen 2016 en 2021 groeide van 1,4% naar 5,4%. Van Haperen: “We verwachten dat deze groei zich de komende jaren geleidelijk zal voortzetten. Niet alleen heeft de overheid als doel gesteld dat in 2030 50% van de in Nederland geconsumeerde eiwitten plantaardig moet zijn, maar een meerderheid van de consumenten geeft al aan dat zij vaker plantaardig willen eten."