Beeld: HAS Hogeschool.
Tijdens de veertiende HAS Food Experience op 1 februari presenteerden de studenten van HAS Hogeschool hun innovatieve oplossingen op het gebied van food aan professionals in het werkveld. In vijf categorieën reikten de jury’s een award uit voor het beste project.
Van hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren tot ijs met extra vitamine C voor XTC-gebruikers op festivals: ook dit jaar presenteerden de studenten een breed scala aan innovatieve projecten. De focus lag dit jaar op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Iedere innovatie moet iets bijdragen aan een betere wereld.
In vijf categorieën was een FoodmanShip Award te winnen. Tijdens de middag werden in totaal vijftien projecten gepresenteerd. Dit zijn de winnaars van de awards:
Categorie Protein: DITTO van Nienke Faas.
Een concept van 3 hybride worsten met een uitgesproken smaak die mannen onbewust helpt hun vleesconsumptie te reduceren zonder in te boeten op de eetbeleving. Volgens de jury heeft DITTO een duidelijke doelgroep, wordt er in het concept gedacht vanuit de consument en heeft het project sterke visuals.
Categorie Healthy body and mind: Chefke van Silke van Boxtel.
Maaltijdpakketten in een vrolijke verpakking die gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues op een makkelijke manier helpen gezonder te eten. De jury prees Chefke om de compleetheid van het concept en de presentatie.
Categorie Sustainable Food systems: Onze Markt van Hester Schilt.
Een nieuw coöperatief merk met als missie om een eerlijke voedselketen te creëren en boeren een eerlijke prijs te betalen. De producten van Onze Markt liggen al in de supermarkt.
Dit concept heeft volgens de jury al waarde toegevoegd aan de voedselketen en heeft ook al scale-up mogelijkheden.
Categorie Unwaste: Phoenix coffee Reborn van Steef Kunnen.
Een luxe chocoladeconcept met gedroogde koffiedrab als een van de ingrediënten. Volgens de jury is de chocolade écht lekker en is Phoenix coffee Reborn een origineel, goed uitgewerkt concept.
Categorie Meaningful Food Innovations: Open Up van Duifje van Dugteren.
Een drankje en spel ineen dat het gesprek opent over seksualiteit, seks en gender. De bierflesjes (etiketten) zijn van buiten allemaal anders, maar van binnen allemaal gelijk. De jury sprak waardering uit voor de achterliggende gedachten van het concept en voor de aandacht en inspanning die terug te zien zijn in de uitvoering.
Naast de presentaties was er voor alle HAS studenten de mogelijkheid online te chatten met experts op het gebied van food. Het is de eerste keer dat het evenement in hybridevorm plaatsvond: deels online en deels op locatie. Eerdere jaren trok het evenement tot wel 1500 bezoekers. Vorig jaar vond het evenement geheel online plaats wegens de coronamaatregelen.