Tijdens het ProVeg-webinar op 28 november, waarin het nieuwe rapport van ProVeg werd besproken, gaven Freya Hiemstra, manager bedrijfsbetrokkenheid en partnerschappen, en Pablo Moleman, mede-oprichter en milieuwetenschapper bij ProVeg, inzicht in de motieven en drempels bij het verduurzamen van ons dieet. Het webinar was georganiseerd om de impact van een plantaardig dieet op het klimaat te laten zien en te kijken hoe deze verandering sneller gerealiseerd kan worden.
Hiemstra, manager bedrijfsbetrokkenheid en partnerschappen bij ProVeg, een organisatie die werkt aan een plantaardige toekomst, opende de webinar: "Stel dat we het plantaardig potentieel van Nederland volledig benutten. Als alle mensen die zeggen dat ze minder vlees willen gaan eten, vegetariër willen worden of zelfs veganistisch dat doen, dan levert dit een besparing op van 1,6 megaton CO2, oftewel 330.000 rondjes met de auto rondom de aarde."
Moleman, mede-oprichter en milieuwetenschapper van ProVeg, vervolgde met gegevens uit het rapport: "16 procent van de Nederlanders wil vegetariër worden, wat samen met de huidige vegetariërs en veganisten tot zo'n 25 procent van de bevolking zou kunnen leiden. Dat is een groot potentieel, vooral als we mensen die al openstaan voor verandering helpen om hun intenties om te zetten in actie."
Biodiversiteit belangrijker dan klimaat
Er zijn uiteenlopende motivaties voor het kiezen van een plantaardig dieet. "Voor veel mensen speelt de bescherming van biodiversiteit, zoals het behoud van vispopulaties en het tegengaan van ontbossing, een grotere rol dan klimaatverandering", aldus Moleman. "Dierenwelzijn komt als derde motivatie naar voren, en pas daarna volgt klimaatverandering als drijfveer voor de meerderheid."
Gerichtere campagnes
"Voor conservatievere groepen zijn argumenten rondom natuurbehoud, zoals ontbossing, effectiever dan klimaatverandering. Volgens het rapport moeten campagnes daarom veel gerichter worden. We moeten niet zeggen dat we ons richten op iedereen, of alleen op flexitariërs. Er zijn zoveel verschillende meningen binnen de samenleving, en we moeten weten wat hen beweegt", aldus Molenman.
Meer weten over de uiteenlopende motivaties om plantaardiger te gaan eten? Lees het rapport van ProVeg.