Beeld: Leroy Huckett via Pexels
Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van € 9 miljoen op. In oktober startte Pieter Pot in België en met het groeigeld wil de start-up verder uitbreiden naar nieuwe West-Europese markten.
Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29) lanceerden met Pieter Pot als eersten ter wereld een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. Ze gebruiken onder andere glazen potten die je als klant gevuld ontvangt en leeg weer inlevert. In Nederland heeft de start-up inmiddels 70.000 “Potters” en in België zijn dat er 10.000.
De investering van € 9 miljoen wordt geleid door het impactfonds Environmental Technology Fund. Daarnaast investeren SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund opnieuw mee. De Rotterdamse ondernemers gebruiken het groeigeld om het assortiment verder uit te breiden en in 2022 de stap naar andere West-Europese landen te maken.
Schoemaker: “Bij een circulaire bezorgservice als de onze, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn in verband met het ophalen van de lege verpakkingen en we ook schoonmaken van verpakkingen op ons nemen, is de schaal waarop je opereert van groot belang bij het financieel gezond worden. Tegelijkertijd moeten we ook in de bestaande markt de consument blijven verleiden met de duurzame optie. Deze is nog te vaak tijd- en geldrovend en Pieter Pot bewijst dat dat niet zo hoeft te zijn.”
Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen binnenshuis gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking.