Een groot deel van de Nederlanders bereid graag voor wat ze de komende week eten, blijkt uit een consumentenpeiling van Uitgekookt. 44 procent van de Nederlanders koopt vooraf boodschappen en bepaalt meerdere dagen vooruit wat er gegeten wordt. Dan is er nog 41 procent die vooraf boodschappen doen, maar op de dag zelf pas bepalen wat er gegeten wordt en 15 procent koopt en bepaald op de dag zelf wat er gegeten wordt.
De maaltijdservice Uitgekookt onderzocht de eetgewoonten van Nederlanders door middel van een peiling onder consumenten. Hieruit blijkt dat de week vaak begint met gezonde maaltijden. Op woensdag en donderdag koken de meeste Nederlanders zelf en naarmate de week vordert zijn we sneller geneigd eten te bestellen. Vanaf vrijdag gaat de voorkeur uit naar iets makkelijks zoals pizza of frituur. In het weekend gaan we het liefst uiteten.
“Het weekend staat vaak gelijk aan gezelligheid: sneller aan de borrel, sneller even in de stad wat eten. Je laat het allemaal wat makkelijker los, want het is weekend. Maandag is voor veel mensen een dag waarop de structuur weer terugkomt en dus ook andere keuzes gemaakt worden als het gaat om eten,” zegt Anne Roefs, hoogleraar psychologie eetgedrag op de Universiteit van Maastricht.
Er zijn twee belangrijke keuzemomenten die de doorslag geven bij het bepalen van wat we eten. Het koopmoment en het eetmoment. Uit de consumentenpeiling blijkt dat we bij het koopmoment vooral letten op de prijs en onze keuze grotendeels laten beïnvloeden door aanbiedingen in de supermarkt. Bij het eetmoment zijn er een stuk meer invloeden. Met name tijd, beschikbare ingrediënten/kruiden en de zin in bepaald eten worden door de meeste Nederlanders genoemd.
Roefs geeft aan dat het vooraf plannen van de maaltijden structuur geeft. “Je moet even door de zure appel heen door al je boodschappen in één keer te doen, maar daarna heb je er de hele week profijt van. Met plannen voorkom je dat je in lastige keuzemomenten komt, zeker wanneer je moe of druk bent. Ook helpt plannen je bij het maken van gezondere keuzes. Mensen die per dag boodschappen doen, vallen makkelijker voor ongezond eten dan mensen die vooruitplannen.”