Onderzoek naar waarschuwingen bij alcoholfoto’s op social media

30 mei 2023 Redactie Voeding Nu Unsplash

Veel jongeren posten op sociale media regelmatig foto’s waarop ze alcohol drinken. Zulke posts kunnen ertoe leiden dat leeftijdsgenoten meer alcohol gaan drinken. In een nieuw onderzoek vroeg communicatiewetenschapper Hanneke Hendriks (Radboud Universiteit) studenten en scholieren wat zij als mogelijke oplossingen zien. 

Zo’n zestig procent van de jongeren post op social media weleens een foto met alcohol, bijvoorbeeld feestfoto’s of foto’s van etentjes met glazen alcohol op tafel of in hun hand. Uit eerder onderzoek van Hendriks bleek dat jongeren die zulke posts voorbij zien komen, geneigd zijn meer te gaan drinken. Wanneer jongeren op vrijdag een alcoholpost zagen, vergrootte dat de kans dat ze zaterdag gingen drinken.

Alcoholposts

Hendriks en haar collega-wetenschappers ondervroegen voor een vervolgonderzoek zo’n 300 jongeren tussen de 16 en 28 jaar van verschillende opleidingsniveaus over mogelijke oplossingen. Jongeren plaatsen veel berichten waarin alcohol een rol speelt, maar slechts 17 procent van de ondervraagde jongeren gaf aan deze posts problematisch te vinden. “Als we vertelden dat die posts kunnen leiden tot meer alcoholconsumptie bij leeftijdsgenoten, gingen ze er vaak anders over denken”, vertelt Hendriks.

Interventies

In het vervolgonderzoek gingen de wetenschappers in gesprek met de jongeren over welke interventie hen het meest aansprak. Hendriks: “Ze dachten dat campagnes om meer bewustzijn te creëren niet goed zouden werken. Wél zijn ze voorstander van automatische waarschuwingen. Machine learning zou alcohol in posts kunnen herkennen en waarschuwen, bijvoorbeeld: ‘dit bericht bevat content over alcohol’ of ‘weet je zeker dat je een post met alcohol wil plaatsen?’ Zo zouden ze beter na gaan denken over hun socialmediagedrag.” Ook zouden jongeren eraan herinnerd willen worden hoe een post kan overkomen op een toekomstige werkgever.

Oplossing

Zo’n oplossing is niet gemakkelijk toe te passen, omdat platformen als Facebook en Instagram zelf zulke waarschuwingen zouden moeten doorvoeren. Volgens Hendriks is een andere optie om trainingen te geven op scholen, zoals nu al gebeurt over mediawijsheid. “We hopen uiteindelijk dat jongeren zich bewuster worden van de mogelijke gevolgen van hun postgedrag.”

Bron: Radboud Universiteit

Altijd op de hoogte blijven?