Onderzoek naar de motivatie achter onze keuzes in de supermarkt

21 februari 2023 Charlotte Kwakkelstein

Elke Godden (Universiteit Antwerpen) onderzocht de motivatie en strategieën van consumenten in de supermarkt. Ze nam in haar onderzoek ook het nut van de Nutri-Score mee. Uit onderzoek blijkt dat die niet voor iedereen het gewenste effect heeft.

Het onderzoek vond plaats onder 1156 deelnemers die verschillende keren moesten kiezen tussen twee producten, zoals twee soorten chips. De vergelijkbare producten verschilden op vier vlakken: prijs, merk, voedingsclaim en Nutri-Score. De onderzoekers konden zo meten hoe belangrijk de eigenschappen waren voor elke deelnemer.

Drie soorten shoppers

Op het vlak van de Nutri-Score ontdekten ze drie soorten shoppers. De eerste groep kiest voor het gezondste product dat beschikbaar is. Die groep bestaat uit 50% van de consumenten. De tweede groep kiest vaker voor een A-merk, terwijl de Nutri-Score lager ligt. Deze groep bestaat uit 20% van de consumenten. De laatste groep van 30% kiest voor de minst gezonde keuze. De beslissing lijkt misschien vreemd, maar wellicht zijn de keuzes gebaseerd op hun intuïtie dat gezonde dingen niet lekker kunnen zijn. Deze groep keek daarnaast ook sterk naar de prijs.

Wat is de Nutri-Score?

Het Nutri-Scorelabel is ontwikkeld om de consument te helpen bij voedselkeuzes. Het label geeft informatie over hoe gezond een product is. Sinds het label is ingevoerd heeft het al heel wat kritiek ontvangen. Het vergelijkt namelijk niet de gezondheid van producten op zichzelf, maar van producten binnen hun eigen categorie.

Volgens de onderzoekers kan de Nutri-Score alsnog helpen om gezonde keuzes te maken wanneer je bij de eerste groep consumenten hoort. 

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Waarom de Nutri-Score?

De Europese Unie dient volgens de onderzoekers, over de vraag of een voedingswaarde-etiket in heel Europa verplicht moet worden, rekening te houden met de mentaliteit van de derde groep. “Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden”, zegt Godden. “Het is daarom duidelijk dat we meer over deze groep moeten leren en moeten uitzoeken hoe we ze kunnen bereiken, voor we een label invoeren dat een negatief effect heeft op hun gezondheid.”

Hoewel de onderzoekers het niet hebben getest, besluiten ze dat je de derde groep het beste meetrekt door prijsstrategieën en gezonde voeding goedkoper te maken. Momenteel onderzoeken ze wat het voordeel kan zijn wanneer de derde groep ervan overtuigt is dat gezond eten ook lekker kan zijn. Mensen die geloven dat gezonde voeding minder lekker smaakt, dagen ze uit om een blinde smaaktest te doen. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat de groep die bewust de minst gezonde optie kiezen, vaak slechter af zijn, wat hun gezondheid en de smaak van het product betreft.

Altijd op de hoogte blijven?