Aan de studie, die van 2015 tot 2020 liep, deden 2200 scholieren mee van vier projectscholen en vier reguliere scholen uit dezelfde regio in Zuid-Limburg. Kinderen op de projectscholen kregen gezonde schoollunches en gestructureerd bewegingsonderwijs. Twee keer per jaar werden er lees- en rekentoetsen afgenomen.
Eerder toonden de onderzoekers al aan dat de GBvT-methode positieve effecten heeft op de gezondheid en het gedrag van de kinderen. Nu blijkt dat ook de schoolprestaties, en dan met name rekenen, verbeteren bij de kinderen van de projectscholen. Na een jaar was er al verbetering zichtbaar, maar ook na vier jaar waren de rekenprestaties beter dan die van kinderen op reguliere scholen, aldus het persbericht van de universiteit. De wetenschappelijke publicatie over het onderzoek is nog niet verschenen.
Bij de taaltoetsen zagen de onderzoekers geen grote verschillen. Volgens professor Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van het onderzoek, komt dat omdat je taalvaardigheden deels thuis ontwikkelt. “Kinderen oefenen vaak woordjes en zinnen met hun ouders, maar rekenen gebeurt minder vaak samen”, zegt hij in een artikel op rtl.nl.
Van Schayk geeft aan verbaasd te zijn over de uitkomsten van het onderzoek. “We hadden wel een verschil verwacht, maar niet al zo snel en zo duidelijk.” Uit het onderzoeksproject is een stichting voortgekomen die als doel heeft om de GBvT-methode over meer Nederlandse scholen uit te rollen.