De biomarkt groeide twee keer zo hard als de rest van de markt tussen 2019 en 2023. Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding in Nederland, noemt de groei aanbod gedreven. Het bioassortiment is sinds 2019 in veel winkels uitgebreid en er is meer aandacht voor biologisch op de winkelvloer. Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch, schrijft de organisatie in een persbericht. Supermarkten spelen daarin een cruciale rol, omdat zij goed zijn voor 76% van de omzet van biologische producten.
Ook in de eerste helft van 2024 nam de omzet toe, namelijk met 10%, terwijl de rest van de markt een afname zag van 2%. Het biologische marktaandeel is nu 4% en het omzetaandeel van biologisch vers steeg naar 5,8%. De hardste stijgers zijn biologische kip & gevogelte groeide (31%), citrusvruchten (13%) en yoghurt en tomaten (11%).
Om meer mensen te bewegen biologisch eten te kopen, moet de prijs van de producten omlaag, aldus Eric Harmsen van CPF GfK in een artikel op nos.nl. "PLUS heeft al alle verse melk en karnemelk in een literpak van het huismerk biologisch gemaakt, maar de prijs is voor de consument gelijk gebleven."