
Onlangs organiseerde Oatly een blinde smaaktest waarin 317 koffiedrinkende deelnemers in een neutrale studio twee soorten koffie proefden: een met zuivelmelk en een met Oatly’s havermelk. Vervolgens konden de deelnemers hun voorkeur aanwijzen gebaseerd op welke romiger smaakte. Een kleine meerderheid van de deelnemers, 53 procent, gaf de voorkeur aan Oatly havermelk boven koemelk. Volgens Oatly komt dit resultaat doordat vooroordelen onze perceptie kunnen sturen en onze smaakvoorkeuren kunnen beïnvloeden. Dit kan vervolgens onze openheid voor nieuwe smaken en producten beperken.
Blinde smaaktest haalt vooroordelen weg
Havermelkdrank bevat essentiële vitamines en mineralen, zoals riboflavine, vitamines B12 en D, calcium en jodium. Daarnaast zijn ze laag in verzadigde vetten en rijk aan onverzadigde vetten. Volgens gedragspsycholoog Chantal van der Leest en Oatly is de populariteit van koffiemelk van de koe uit te leggen door het verband tussen voedselkeuzes en onbewuste vooroordelen. “Veel van onze vooroordelen zijn geworteld in traditie en gewoonte en deze beïnvloeden niet alleen wat we kiezen om te eten, maar ook hoe we voedsel waarnemen en ervan genieten. Blinde smaaktests halen vooroordelen weg, waardoor we onze echte voorkeuren ‘zien’ en openstaan voor nieuwe mogelijkheden.”
Positieve verandering voedselsysteem
Volgens Van Der Leest staan aanhoudende vooroordelen positieve verandering in de weg. “Bij het kopen van voedsel grijpen we vaak automatisch naar bekende merken of producten door onbewuste vooroordelen. Dit kan de vooruitgang in het voedselsysteem vertragen, onze keuzemogelijkheden beperken en verandering in de weg staan, waardoor minder bekende – en mogelijk gezondere en duurzamere – opties uit de schappen blijven." Als gevolg van vooroordelen beschouwen consumenten haverdrank misschien daarom niet als een optie wanneer ze een cappuccino bestellen.