
Nederlanders geven jaarlijks 1,9 miljard euro uit aan de grootste fastfoodketens in Nederland. Dit blijkt uit de resultaten van de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek door online onderzoeksbureau Multiscope. Ze onderzochten reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens.
Gemiddelde besteding van 23 euro
In het onderzoek zijn 7.180 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd. Dit aantal is representatief voor de Nederlandse bevolking. Met in totaal 85,7 miljoen bezoeken spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro per bezoek aan een fastfoodketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap.
Hoogste bestedingen bij sushi-zaken
Nederlanders geven het meest uit bij sushiketens. SushiPoint staat bovenaan met 50 euro, gevolgd door Mr. Sushi 49 euro. Deze hoge besteding is omdat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten. Spare Rib Express staat op de derde plaats met een gemiddelde besteding van 39 euro. New York Pizza met 27 euro en Domino’s Pizza met 24 euro maken de top vijf compleet. Bij Smullers (7 euro) zijn bezoekers juist het minst kwijt, gevolgd door The Döner Company (11 euro) en FEBO (12 euro).
50-plussers besteden het minst
De gemiddelde besteding per bezoek is het hoogst onder 35- tot en met 49-jarigen, namelijk 26 euro. Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld 22 euro per bezoek, terwijl 50-plussers gemiddeld 20 euro uitgeven.