Meer biologisch tijdens feestdagen

24 december 2024 Redactie Food De Groene Weg

TREND | De kerstperiode betekent extra drukte voor foodondernemers. Biologische winkels zien deze periode niet alleen de omzet toenemen maar ook meer nieuwe klanten. “Mensen kiezen tijdens de feestdagen nog bewuster voor kwaliteit. Dit predicaat hangt echt aan biologische producten.”

De kerstperiode blijkt een mooie kans om de drempel van de biologische winkel te verlagen. Ook hier is het rondom de feestdagen extra druk met zowel vaste als nieuwe klanten. Vooral de kwaliteit van de producten is een belangrijke reden om juist rondom de feestdagen de winkel te bezoeken. De Biowinkelvereniging spreekt erover met een aantal leden.

Meer omzet

Net als de reguliere supermarkten, zorgt de decembermaand een topmaand voor de biologische winkels. Zo geeft de biologische slagersformule De Groene Weg aan dat hun decemberafzet gemiddeld twee keer zo hoog ligt als de gemiddelde maandafzet. Bij biologische retailketen Odin ligt de omzet in de decembermaand gemiddeld 20 procent boven de normale omzet.

“Wat we veel zien is dat mensen voor een specifiek ingrediënt uit een kerstrecept bij ons komen”, zegt Berrie Franken (Ekoplaza Nijmegen). “Dit ingrediënt is niet te krijgen in de reguliere supermarkt en dan komen ze bij ons uit. Ook zien we dat bijvoorbeeld de specialistische bakproducten en het vegetarisch bindmiddel het heel goed doen in deze periode. Naast onze trouwe klanten, brengt deze tijd ons veel nieuwe klanten.”

Kwaliteit

Bas Derksen van bio slager Nijmegen beaamt dit: “Het aantal klanten dat wij hier rondom Kerst zien is totaal uit verhouding met normale dagen. Op de dagen net voor Kerst hebben wij hier een rij voor de deur staan. Mensen houden er rekening mee dat ze moeten wachten en vinden het wel gezellig. Onze vaste klanten staan zelfs te glunderen van trots dat ‘hun’ slager het zo druk heeft!” Hij denkt ook dat het feit dat er zoveel mensen in de rij staan, vertrouwen schept bij nieuwe consumenten.

Naast het uitgebreide assortiment, komt de consument ook echt voor de kwaliteit van de biologische producten naar de bio-winkel. “Mensen kiezen tijdens de feestdagen nog bewuster voor kwaliteit. Dit predicaat hangt echt aan biologische producten”, zegt Derksen. “Het zijn echt de luxere stukken vlees die met Kerst bij ons worden gekocht. Van lamsboutjes tot luxe rollades. Ook de recepten uit de supermarktmagazines zijn populair. Mensen halen daar de inspiratie uit en kopen bij ons het vlees.”

Meer biologisch

Ook Ruben Kool (eigenaar Nieuw Mos Amersfoort) ziet een forse toename van nieuwe klanten in zijn winkel met Kerst. “Ik denk dat de kerstperiode een mooie kans is om de drempel van onze bio-winkel te verlagen. Mensen nemen de tijd voor hun boodschappen en stappen vaak even uit hun dagelijkse routine, uit hun vaste patroon. Zo’n eerste kennismaking met onze winkel, kan er uiteindelijk toe bijdragen dat ze hier vaker gaan komen.”

Maaltijdboxaanbieder Ekomenu gebruikt deze periode juist om een gezonde boodschap over te brengen. Jack Stroeken (eigenaar Ekomenu): “Omdat wij zoveel nieuwe klanten weten te bereiken met Kerst, leent deze periode zich er goed voor om door partners, zoals de Hartstichting en het Diabetes Fonds, aandacht te vragen voor gezond eten. Vanaf januari hebben veel mensen weer goede voornemens en willen ze gezond gaan eten. Dat is echt onze topmaand.”

Altijd op de hoogte blijven?