Kijk-Ruik-Proef iconen op meer dan 3.500 producten

18 juni 2025 Redactie Food Samen Tegen Voedselverspilling
NIEUWS | Een jaar geleden richtte de stichting Samen Tegen Verspilling de coalitie Houdbaarheid op met als doel duidelijker te communiceren over de twee houdbaarheidsdatums. Inmiddels staan de iconen voor tegen voedselverspilling op meer dan 3500 producten.

Voedselverspilling is een groot probleem in Nederland. Jaarlijks verspillen we 1,6 miljard kilo voedsel, waarvan een derde door de consument thuis. Van deze 33 procent komt 10 procent door onduidelijkheid over de houdbaarheidsdatum. Toine Timmermans, directeur van Samen Tegen Voedselverspilling: “Dat is gelijk aan 60 miljoen kilo goed voedsel per jaar en 175 miljoen kilo CO2 uitstoot per jaar alleen in Nederland. Het plaatsen van de iconen kijk-ruik-proef en het handje moeten deze onnodige verspilling voorkomen. We zijn dan ook blij dat deze iconen op steeds meer producten van een groeiend aantal leden van de Coalitie Houdbaarheid verschijnen.”

Verschil in houdbaarheidsdatum

Leden van de Coalitie Houdbaarheid hebben als doel consumenten beter te informeren over het verschil in Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) en hoe hier mee om te gaan is. Onderzoek geeft aan dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil tussen deze twee correct kan uitleggen.  Na de THT- datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan, maar als deze datum verstreken is, is het product vaak nog prima eetbaar. Dit in tegenstelling tot de TGT-datum, die datum is wel de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken, daarom staat er naast deze datum een handje.

Uit onderzoek blijkt volgens de stichting Samen Tegen Verspilling dat meer duidelijkheid op verpakkingen consumenten meer vertrouwen geeft om producten ook na de datum te consumeren. Daarnaast is het belangrijk dat consumenten regelmatig hier aan worden herinnerd, dat vergroot de kans dat het automatisch gaat in de toekomst. 

Coalitieleden

De coalitie kent inmiddels al een aantal grote namen als Unilever, Albert Heijn, Grand’Italia en Danone. Zij worden gesteund door  Zij worden gesteund door Too Good To Go, FNLI, CBL, Voedingscentrum en Ministerie LVVN. Grand’Italia dat zich onlangs heeft aangesloten bij de coalitie: “Wij willen ook die verantwoordelijkheid nemen om consumenten mee te geven hoe ze met onze producten om kunnen gaan na de Ten Minste Houdbaar Tot-datum. Ook na die datum zijn ze vaak nog prima te consumeren en dat is eenvoudig te beoordelen door te kijken, ruiken en proeven. Zo zonde om die mooie producten onnodig te verspillen.”

Kansen voor de iconen

In een jaar tijd zijn er op meer dan 3500 producten iconen geplaatst en er komen maandelijks honderden nieuwe producten bij. Dit komt doordat de coalitie leden hebben afgesproken minimaal 50 procent van de producten met deze iconen te gaan voorzien. Voornamelijk zuivelproducten hebben in het eerste jaar iconen ontvangen aangezien dit ook de categorie is waar de meeste verspilling in plaats vindt. Het nieuwste coalitie lid Danone zegt hierover: “Door het verschil tussen ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) en ‘te gebruiken tot’ (TGT) duidelijker te communiceren, willen we consumenten helpen om bewuster om te gaan met houdbaarheidsdatums. Ongeopende en goed bewaarde zuivelproducten zijn namelijk meestal nog prima te gebruiken na de THT datum. Vertrouw op je zintuigen!”

Bron: Samen Tegen Voedselverspilling

Altijd op de hoogte blijven?