Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf[1] . Het Leidse Keesmakers, producent van gezond kaasalternatief Kees, start het Fitter Food Collective en introduceert verrassend gezond eten in de schappen.
Al 12 jaar is Kees een gezondheidsmerk in de Nederlandse markt. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.
Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Het Fitter Food Collective haalt de beste maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.
Gezondheid voorop
De nood aan gezonde producten is hoog. Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective: “Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.”
Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. “We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”, aldus van Wanroij.
Breed assortiment
Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.
“We hebben op dit moment vergevorderde gesprekken met diverse producenten. In 2023 leggen we minstens 4 innovatieve producten in de schappen”, kondigt van Wanroij aan. Zowel producten uit het buitenland, als binnen Nederland ontwikkelde concepten staan op de lijst. “Wij gaan de komende jaren in zeker 10 categorieën flinke gezondheidswinst boeken”. Niet alleen de supermarkt wordt beleverd, maar ook de zorg en foodservice. “Uiteindelijk willen we zoveel impact maken, dat iedere Nederlander ééns per week een product van het Fitter Food Collective eet”.
Gezonde producten gezocht
Het Fitter Food Collective wil ook andere voedingsproducenten helpen. “We zien dat veel nieuwe voedingsbedrijven de weg naar de retail niet goed weten te vinden. Wij komen graag in contact met iedereen die een gezond product heeft om te kijken waar we kunnen ondersteunen”, besluit van Wanroij.