Jumbo lanceert plantaardige yoghurtproducten van Nederlandse soja

19 februari 2025 Kelly Burnet
NIEUWS | Het Jumbo yoghurtassortiment krijgt drie plantaardige toevoegingen. Onder de bestaande Jumbo-lijn ’Direct van de Boerderij’, ontwikkelde en produceerde De Nieuwe Melkboer de nieuwe producten op basis van in Nederland geteelde sojabonen. 

Jumbo lanceert drie varianten van de plantaardige yoghurt: naturel, vanille en bosvruchten, gemaakt van sojabonen. 

De hele Nederlandse sojaboon 

De samenwerking tussen Jumbo en De Nieuwe Melkboer kwam tot stand door de deelname aan Plant Protein Forward. De Nieuwe Melkboer, opgericht door de Enschedese broers Bart en Tom Grobben, ontwikkelt plantaardige yoghurtvariaties op basis van sojabonen, geteeld in Nederland.

Drie sojayoghurt producten

De twee ontwikkelden een receptuur waarbij ze de hele sojaboon gebruiken. Dat heeft twee voordelen volgens Tom: “Je doet aan efficiënt grondstofgebruik zonder reststromen én hebt een product dat ook nog eens vezelrijk is.” De broers telen een deel van de soja op hun boerderij in Enschede en de rest in het zuiden van Nederland. In Nederland gedijt de peulvrucht al een tijd goed vanwege klimaatverandering en rasselectie. Tom maakt zich geen zorgen om de beschikbaarheid: “Omdat we efficiënt produceren en goede relaties hebben met telers in het land, is leveringszekerheid gegarandeerd.” 

Jumbo's duurzaamheidsambities

Al langere tijd staan de eiwittransitie en het stimuleren van plantaardige eetpatronen van klanten op de agenda van Jumbo. In 2030 moet zestig procent van alle eiwitten die het verkoopt plantaardig zijn en maximaal veertig procent dierlijk. De soja-yoghurtproducten hebben een kortere keten wat het proces als geheel verduurzaamt. De soja voor de plantaardige yoghurtvariaties wordt droog geoogst en opgeslagen voor gebruik. 

Sojayoghurt onder de twee euro

Menno Wigtman, Unitmanager AGF en Proteïne bij Jumbo is blij met de uitbreiding: “Met dit product van eigen bodem, houden we ons vast aan de belofte van deze lijn: geproduceerd door Nederlandse boeren, herkenbaar op de verpakking, en natuurlijk heerlijk van smaak.” 

De aankondiging viel midden in de Bean Meal-week en drie dagen na Wereld Peulvruchtendag (10 februari 2025), waarbij de consumptie van peulvruchten landelijk werd gepromoot. Lees over de 2024 editie van #BEANMEAL, in 'Nederland aan de peulvruchten'.

Ga naar het artikel

 

Altijd op de hoogte blijven?