‘Het businessmodel van ongezonde producten moet onaantrekkelijker’

5 mei 2023 Unsplash

 

De helft van de Nederlanders kampt met overgewicht. In Trouw verscheen onlangs een artikel over dit probleem en de rol van de industrie hierin. “Het lukt de industrie niet om overgewicht terug te dringen”, aldus Trouw. Suzanne van Pelt, CEO en co-founder van Smart Health, een digitaal leefstijlplatform, reageert hierop met het onderstaande bericht ‘Het businessmodel van ongezonde producten moet onaantrekkelijker’.

‘Het lukt de maatschappij niet om overgewicht terug te dringen. Geld verdienen gaat boven gezondheid’, kopte Trouw vorige week. Maar geld verdienen en gezondheid kunnen in theorie hand in hand gaan. Alleen moeten we dan het systeem drastisch veranderen.

Als geld zo’n belangrijke drijfveer is, dan ligt een oplossing mijns inziens voor de hand; de industrie belonen voor de ontwikkeling van gezonde producten en (de productie van) ongezonde producten extra belasten. Met andere woorden: het businessmodel voor ongezonde producten onaantrekkelijker maken, is in mijn ogen een kansrijke manier om onze landelijke overgewicht cijfers omlaag te krijgen en daarmee de gezondheid van Nederlanders te verbeteren.

Als geld de boel in beweging krijgt, dan liggen er nog andere oplossingen in het verschiet. We zouden mensen kunnen ‘nudgen’ richting gezondere gewoontes door kortingen te geven of belastingvoordelen toe te kennen aan mensen die bijvoorbeeld aan de dagelijks 250 gram groenten eten komen of minimaal 30 minuten per dag bewegen, minimaal suiker eten of stoppen met roken, drugs of alcohol. De bonuspunten van de supermarkten zouden we kunnen inzetten op het stimuleren van het kopen van gezonde voeding.

Niet ziek worden moet een beter businessmodel worden dan wel ziek zijn. Helaas is het nu nog andersom. Dat betekent dat we als samenleving de focus moeten verschuiven van reactief naar preventief. We moeten ons realiseren dat dit op lange termijn een veel winstgevender model is voor onze maatschappij.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?