Photo by Paul Hanaoka on Unsplash
Eten ‘Alphaatjes’ straks gezonder dan generatie Z? Als het aan de organisatie van ‘Just Eat It’ ligt wel. “Waar de tieners en twintigers van nu opgroeiden met smeerleverworst, Danoontje en Fristi, krijgen kinderen van millennials, ook wel de ‘hummus-hummels’, fruitwater en gezond snoepgoed mee naar school. Tenminste, als ouders die mogelijkheden hebben. Want wat de opgroeiende generatie ook typeert is groeiende onderlinge ongelijkheid. Een lege broodtrommel en niet naar de sportclub kunnen is óók generatie Alpha.” Foodtrend-analist en innovatiestimulator Anneke Ammerlaan roept op voor verandering: “Onze kinderen zijn in nood. Zorg voor meer maaltijden op school, ontzorg hun ouders, en betrek kinderen bij de plannen.”
Op 13 oktober vond in Villa Flora (Brightlands/Venlo) het symposium ‘Just Eat It’ plaats, waarbij professionals uit de gezondheidszorg en het bedrijfsleven elkaar ontmoetten voor inspiratie rondom het thema gezond opgroeien. Eén ding waar alle partijen het over eens zijn: om gezond gedrag bij kinderen te stimuleren is co-creatie mét de kinderen de sleutel tot succes.
Anneke Ammerlaan vertelt over de verschillen tussen generaties: "Moeders vandaag de dag werken vaker fulltime, ze waarderen hulp met de (eet)opvoeding. Speel hier op in door maaltijden op school aan te bieden en kinderen te leren over gezond eet- en beweeggedrag."
Groenten, bah!
Hoe maak je groenten aantrekkelijk voor kinderen? BASF presenteerde tijdens het symposium hun ‘Yu&Me-tomaat’, een product dat tijdens de ontwikkeling gekeurd is door een panel van jonge kinderen. Als zaadveredelaar optimaliseert het bedrijf niet alleen de weerbaarheid van groentesoorten, maar kunnen ook de smaak en bite worden beïnvloed. Carel Vereijken van BASF: “Kinderen hebben nu eenmaal andere voorkeuren dan volwassenen. Om hen ‘aan de groenten te krijgen’ moeten we die voorkeuren meenemen in de productontwikkeling.”
Kidsproof ontwikkelen
Het verschil in voorkeuren werd in een andere parallelsessie verduidelijkt met een proef waarbij vier verschillende ontbijtgranen werden geroken en geproefd. Aan de hand hiervan maakten deelnemers een top vier, zich verplaatsend in kinderen. Wat bleek? Die top vier kwam nauwelijks overeen met het daadwerkelijke oordeel van een groep kinderen.
Belonen van groenteconsumptie werkt
Britt van Belkom is promovenda bij Jeugd, Voeding en Gezondheid en vertelt tijdens een van de parallelsessies over haar onderzoek: “We weten dat het herhaaldelijk blootstellen van een kind aan voedsel ervoor zorgt dat die het ‘leert eten’ én dat een tastbare beloning positief gedrag in de hand speelt. De combinatie van herhalen en belonen ligt ten grondslag aan dit onderzoek. En we zien dat het werkt! Kinderen die deelnamen aan ‘Groenteboxjes’ herkennen meer groentesoorten en staan meer open voor nieuwe smaken.”
Gezonde school
Andrew Simons gaf een presentatie over De Gezonde Basisschool van de Toekomst. Op deze scholen duurt de schooldag een uur langer waardoor er meer tijd is voor beweging en om te lunchen. Wanneer kinderen een dagritme aangeboden krijgen waarin sport, bewegen, spelen en aandacht voor gezonde voeding wordt meegenomen, maken ze een betere fysieke, emotionele en intellectuele groei door. Op de scholen van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt er een gezonde lunch en een tussendoortje volgens de Schijf van Vijf verstrekt door de school. De tot nu bekende opbrengsten zijn positief: kinderen hebben een gezonder gewicht, gezonde eetgewoonten (ook thuis!) zijn meer tevreden over hun school en er is minder sociaal ongewenst gedrag.
Professionals
Het symposium gaf ruimte aan verscheidene kanten rondom het onderwerp gezonde voeding voor de jeugd. Tijdens het symposium kwamen er meerdere professionals, hoogleraren en dokters praten om hun expertise te delen. Zo kwamen bij een paneldiscussie de retail, een oud-Kokkerelli deelnemer, een zadenontwikkelaar, een projectmedewerker van het voedingscentrum en kinderarts-endocrinoloog, die tevens de oprichter van centrum gezonde leefstijl voor kinderen en hoogleraar is, aan het woord. Hier werd gediscussieerd over de verschillende kanten van voeding voor de jeugd en de obstakels en kansen die vanuit de beroepen, branches en groepen aanwezig zijn. Professor Remco Havermans, bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding & Gezondheid, vertelde over het effect van leerstraten zoals Kokkerelli voor basisschoolkinderen. Het bleek dat op de lange termijn er weinig verschil was in kennis en positiviteit richting gezond eten. Het zou nodig zijn om vaker dan eenmaal een leerstraat te volgen. Dokter Frans Folkvord gaf vervolgens een presentatie over de impact van (digitale) voedselmarketing op eetgedrag. 82% van de voeding in de supermarkt valt buiten de Schijf van Vijf en voor deze voeding wordt ook meer reclame gemaakt. De reclames zijn door digitalisering minder makkelijk te vermijden dan vroeger. Hij benoemt dat het belangrijk is om in plaats van een obesogene voedselomgeving een healthogene voedselomgeving te creëren.
Frans Folkvord over marketing in de obesogene voedselomgeving van kinderen en tieners. Hij benadrukt het belang van meer marketing voor gezonde voeding, bijvoorbeeld via sociale media.
Kokkerelli
Als je aan kinderen vraagt: “Wat is gezond en lekker?” En zij antwoorden: “Prei- en perensoep!” Dan laat je ze dat maken en testen. Althans, zo pakt Suzanne Bisschops dat aan. Co-creëren met kinderen is nuttig en haalbaar, en daarom spelen zij de hoofdrol in de keuken bij Kokkerelli. Het bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een gezond voedingsaanbod en biedt basisscholen educatieve programma’s aan.
Tijdens de lunch serveerden de Kokkerelli-deelnemers met trots hun prei- en perensoep.
Al weken leefden de kinderen toe naar de finale van Kokkerelli’s Kids Proef Challenge die plaatsvond als afsluiting van het symposium ‘Just Eat It’. De kinderen werden uitgedaagd om een gezond en lekker gerecht te bedenken voor de menukaart van restaurants. In de finale stonden vier duo’s met het Smulplankje, Sushi Iljo, Chicken in the Green Valley en een Vette Vis salade met Zalm. De uiteindelijke winnaars waren de makers van de Sushi Iljo.