Soepfabrikant Naturally Tasty en ontwerpbureau DiDutch hebben een verpakking voor soep ontworpen met braille op het label. Het is de eerste levensmiddelenverpakking met braille op de Nederlandse markt.
Fabrikanten van geneesmiddelen zijn sinds 2005 verplicht hun verpakking te voorzien van braille, maar andere retailers besteden er tot nu toe weinig aandacht aan. Bijzonder, vindt DiDutch designer Tim Velthuis, want in Nederland zijn 350.000 mensen blind of slechtziend. De ontwikkelaars hopen met de brailleverpakking de zelfstandigheid van de doelgroep te vergroten en vragen aandacht voor blinden en slechtzienden.
Keerzijde is wel: in Nederland leest of gebruikt slechts zo’n 10% van de blinden en slechtzienden braille. En het aantal daalt, schrijft RTL Nieuws in een artikel over de nieuwe verpakking. Mirjam Boers, werkzaam bij het informatiepunt van de Oogvereniging, vertelt in het artikel waarom het aantal braillelezers afneemt: "Daar zijn verschillende redenen voor. Voor mensen die slechtziend raken op oudere leeftijd is het niet eenvoudig meer om te leren. En er zijn veel alternatieven met spraak op je mobiele telefoon en tablet, waardoor het lezen van braille minder noodzakelijk is."
Desondanks is Boers, die zelf blind is, blij met het initiatief: "Het geeft aandacht aan braille. Ook een goedziende merkt het op in de winkel." De emmervormige verpakking met rode linzensoep van Naturally Tasty komt in drie talen (Nederlands, Frans en Duits) en is vanaf eind mei verkrijgbaar bij zo’n honderd supermarkten.