Beeld: Albert Heijn
Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.
Albert Heijn ondersteunt de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon waarbij 60% van de eiwitten afkomstig is van plantaardige bronnen, zegt de keten op de website. Om dit doel te behalen breidt Albert Heijn het vegetarische en plantaardige assortiment uit. Ook verdubbelt de supermarkt het aantal Prijsfavorieten (producten met een lage prijs die Albert Heijn labelt als topkwaliteit) binnen de eigenmerk vleesvervangers, waarmee de prijs gelijk is aan of goedkoper dan vleesproducten.
Een van de nieuwe producten is de veldbonenburger, die Albert Heijn als eerste supermarkt in Europa verkoopt. Verder komt Albert Heijn met nieuwe veganistische zalmburgers, paddenstoelenshoarma en plantaardige kaviaar gemaakt van zeewier. Ook voegt Albert Heijn vegan desserts toe zoals pavlova en crème brûléé en komen er veganistische lunchsalades, pizza’s en plantaardig broodbeleg.
Op alle eigen merk vleesvervangers zet Albert Heijn ook een Nutri-Score logo, waarvan 80% Nutri-Score A/B heeft. In februari ontving Albert Heijn nog klachten over de invoering van Nutri-Score, onder andere van communicatiebureau Voedseljungle.