Tegen het einde van 2022 worden de criteria voor het voedingslabel Nutri-Score strenger. De rekenmethodiek krijgt een update waardoor ongezonde producten geen A of B-score meer krijgen. Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING, reageert op dit bericht van EVMI. “Consument maakt met verbeterde Nutri-Score makkelijker gezondere voedingskeuzes.”
“De Nutri-Score, een Europees voedingskeuzelogo voor supermarkten dat bedoeld is om consumenten in een oogopslag te laten zien hoe gezond een product is, ontvangt al enige tijd kritiek van voedingsdeskundigen en voedselproducenten. Het logo zou niet altijd in lijn liggen met de algemene voedingsrichtlijnen, waardoor de scores voor verwarring kunnen zorgen bij de consument.
Nederland heeft besloten tot invoering van de Nutri-Score, maar wel op voorwaarde dat het logo beter aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen zoals de Schijf van Vijf.
Nu de internationale wetenschappelijke Nutri-Score werkgroep aangescherpte criteria heeft vastgesteld en de systematiek heeft bijgesteld is de verwachting dat het logo officieel in Nederland ingevoerd zal gaan worden.
Zo is er nu binnen de productcategorie zuivel een groter onderscheid tussen ongezoete en gezoete producten. Producten met hoge suiker- of zoutgehaltes krijgen in het aangepaste model een lagere waardering. Daarentegen krijgen volkoren granen, sommige plantaardige oliën met meer meervoudige onverzadigde vetzuren en vettere vissoorten een hogere score.
Vanuit bedrijven, Ngo’s en consumentenorganisaties komt veelvuldig kritiek op de toenemende hoeveelheid voedselkeurmerken. Consumenten zijn zo niet in staat een gezondere voedingskeuze te maken. Eén herkenbaar voedselkeuzelogo voor Europese landen zal consumenten helpen een beter afgewogen voedingskeuze te maken.
Het is positief dat inmiddels zeven Europese landen de voorgestelde aanpassingen voor de Nutri-Score gaan overnemen. Vooral Nederland heeft met steun van consumentenorganisaties een belangrijke bijdrage geleverd aan de gewenste aanscherpingen. Het aangepaste model draagt bij aan de gewenste uniformering en maakt het voor consumenten en producenten in de Europese Unie veel duidelijker hoe het logo werkt en wanneer er sprake is van een gezondere voedingskeuze.”
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|