A-merken kampen met omzetdaling

26 maart 2025 Redactie Food
NIEUWS | Onderzoeksbureau Circana publiceerde de jaarlijkse top 100 van A-merken. De duurder wordende A-merken worden steeds minder relevant onder consumenten. A-merken, zoals de Ruijter en Quaker, maakten een aanzienlijke daling in omzet mee. 

Onderzoeksbureau Circana stelt al decennialang een jaarlijkse top 100 van A-merken samen. 2024 was een slecht jaar voor de grote A-merken in de supermarkt zoals Unox en Douwe Egberts. Mede door het einde van de verkoop van sigaretten daalde de totale verkoop van de 100 grootste A-merken in 2024 ten opzichte van 2023 met 9 procent. Ook als de ban op tabak buiten beschouwing wordt gelaten, resteert er een uiterst mager jaar. 

A-merken minder relevant

"A-merken worden steeds minder relevant in de supermarkt", zegt directeur detailhandel bij onderzoeksbureau Circana, Irene Hendriksen. "In 2005 hadden de merkfabrikanten nog een aandeel in de totale supermarktverkopen van bijna 25 procent, nu zakken ze onder de 20 procent", aldus Hendriksen. 

Verse producten en huismerken

Andere verklaringen voor de verslechterende positie van A-merken is dat supermarktklanten steeds vaker verse producten kopen. Vers is niet de big business van A-merken. Daarnaast kozen meer consumenten voor het huismerk. "De groei van huismerken ten koste van de grote merken zette ook afgelopen jaar stevig door”, gaat Hendriksen verder.

Door ruzie tijdelijke lege schappen

Supermarkten hebben grote merken ook vaker niet op voorraad, omdat ze onderhandelen over de prijzen. De effecten daarvan zijn duidelijk zichtbaar in de top 100. Tot de grootste dalers in de lijst behoren Bonduelle, Senseo, De Ruijter en Quaker, allemaal merken die voor kortere of langere tijd niet verkrijgbaar waren bij Jumbo en Picnic.

"Als mensen door een boycot of leverstop lege schappen aantreffen, kiezen ze of voor een ander merk of voor het huismerk. Als na de boycot de producten van het A-merk dan weer wel beschikbaar zijn, is het altijd maar de vraag of de consumenten jou dan weer uitkiezen", aldus Hendriksen. De omzetschade kan dus langer duren. Maar soms zijn er ook loyale klanten die een straatje omfietsen om toch hun favoriete merk te scoren. "Die gaan dan naar een andere supermarkt. Dan kost het de retailer met de lege schappen juist weer omzet, en niet het A-merk."

Opvallende ontwikkeling

Coca-Cola draaide de grootste omzet en staat bovenaan de top 100. De omzet van energiedrank Red Bull ging hard omhoog met 17 procent. De omzet van Hertog Jan steeg licht, maar Heineken daalde juist en valt nu onder Red Bull. 

De top 10 A-merken op basis van omzet (cijfers 2024, bron Circana).

Bedrijf

Omzet

Verandering

1.      Coca Cola

447 miljoen

+9 procent

2.      Hertog Jan

343 miljoen

+ 2 procent

3.      Lay's

342 miljoen

-2 procent

4.      Marlboro

315 miljoen

-54 procent

5.      Campina

282 miljoen

-2 procent

6.      Dr. Oetker

262 miljoen

+2 procent

7.      Red Bull

262 miljoen

+ 17 procent

8.      Heineken

256 miljoen

-3 procent

9.      Unox

252 miljoen

-7 procent

10. Douwe Egberts

244 miljoen

-3 procent

 

Altijd op de hoogte blijven?