
HAK introduceerde vorig jaar HAK-in-PAK, betaalbare en kleurrijke pakjes met peulvruchten. Hiermee wilde HAK eiwittransitie een boost geven door het eten van peulvruchten nog toegankelijker en gemakkelijker te maken. Binnen driekwart jaar kochten zo’n 700.000 huishoudens in Nederland weleens een pakje en gingen ruim twee miljoen pakjes over de toonbank.
Moderne peulvruchten
Consumenten kochten niet alleen de bekende bonen, maar ook moderne peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen. Een derde van de consumenten kocht deze producten voor het eerst. Daarnaast zorgt de productlijn er ook voor dat liefhebbers van moderne peulvruchten deze nu vaker kopen.
Dit alles past in de strategie van HAK om de consumptie van meer groenten en peulvruchten makkelijker te maken. Volgens HAK is dat hard nodig. “Hoewel het Voedingscentrum adviseert om peulvruchten wekelijks te eten, staan ze volgens het RIVM gemiddeld slechts twee keer per maand op het menu bij Nederlanders en ligt de consumptie daarmee op zo’n 50% van de aanbevolen hoeveelheid.”
HAK-in-PAK
Voor het design liet HAK zich inspireren door voorbeelden uit Scandinavië, waar dit soort kleurrijke verpakkingen al jaren in de schappen ligt. Volgens Karin Pepping, Innovatie Manager bij HAK, levert de verpakking een belangrijke bijdrage aan het succes van HAK-in-PAK: “Uit eigen onderzoek is destijds gebleken dat consumenten enthousiast zijn over de verpakking, omdat deze aantrekkelijk, handig en betaalbaar is met een lagere CO2-uitstoot. De mijlpaal van twee miljoen verkopen in minder dan een jaar tijd bewijst dit; het kleurrijke ontwerp is een eyecatcher in het schap. Het geeft peulvruchten de aantrekkelijke, moderne uitstraling die ze verdienen, gezien de cruciale rol die peulvruchten spelen in de transitie naar meer plantaardige en duurzame voeding.”
Dit jaar wil HAK het succes van de pakjes uitbreiden. Onlangs lanceerde de fabrikant drie nieuwe varianten: zwarte bonen, cannellini bonen en chili bonen. In maart komt daar een maismix met doperwten en paprika bij.
Nieuwsbrief
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws en achtergrondverhalen in je mailbox.