
Bijna een kwart van de eiwitten in ons voedsel komt van graanproducten. Uit recent onderzoek door Profacts, in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum, blijkt dat slechts 13 procent van de consumenten brood aan eiwitten linkt. Dit opvallend lage percentage onderstreept een belangrijke kans voor de voedingsvoorlichting.
Eiwitgehalte brood onbekend onder consumenten
Met name volkorenbrood is een waardevolle bron van plantaardige eiwitten. Deze eigenschap blijkt nauwelijks bekend of herkend te worden door het brede publiek. Consumenten denken bij brood aan koolhydraten en vezels, terwijl het eiwitgehalte onderbelicht blijft. Bij eiwitten denken consumenten aan andere voedingsproducten, vooral dierlijk: eieren (82 procent), vlees (65 procent), yoghurt (64 procent), kaas (57 procent), vis (52 procent) en peulvruchten (37 procent). Fruit en groente scoren nog wat lager dan brood.
Eiwittrend
In de schappen is er steeds meer aandacht voor eiwitten. Steeds meer producten zijn met 'extra proteïne' of hebben de voedingsclaim 'eiwitrijk'. Van kwart tot chips en dure proteïne-shakes. Ook vanuit de overheid staan eiwitten in de aandacht. Het is echter zo dat consumenten vaak niet meer, maar andere (vooral plantaardige) eiwitten moeten gaan eten.
Meer weten? Lees dan het artikel van Nederlands Bakkerij Centrum: Wat kan ik met de eiwittrend?
Bewustwording voor toekomstbestendig voedingspatroon
De cijfers vragen wellicht om een hernieuwde blik op de positionering van brood binnen het dagelijks voedingspatroon. Onder andere door consumenten beter te informeren over de complete voedingswaarde van brood, inclusief eiwitten. In twee volkoren boterhammen zitten meer eiwitten dan in een kippenei. Door het eiwitgehalte beter te communiceren - door een simpele vergelijking - kan een voedingsprofessional beter bijdragen aan een evenwichtiger beeld van brood binnen een gezond voedingspatroon dat ook toekomstbestendig is.