To hype or not to hype

27 mei 2025 Angela Jans
REDACTIONEEL #3 | Voeding is voor veel mensen geen wetenschappelijk of gezondheidsvraagstuk. Het is een emotioneel onderwerp, een levensstijl, soms zelfs een ideologie. En nergens wordt dat zo zichtbaar als op sociale media.

Instagram, TikTok en YouTube staan vol met voedingsadviezen, recepten, waarschuwingen, trends, hypes en “what I eat in a day”-video’s. De grens tussen deskundigheid en meningen vervaagt daar razendsnel. 

Veel goedbedoelde adviezen, maar ook zoveel ruis. Van glutenvrije levens zonder medische noodzaak tot influencers die supplementen aanprijzen alsof het snoepjes zijn. Vloggers die jongeren massaal aan het Carnivoordieet weten te krijgen. Kilo’s vlees eten ze en daarbij doen ze groenten en fruit volledig in de ban. Veganisten die juist het andere uiterste promoten. De ‘waarheid’ kan digitaal werkelijk alle kanten op.

Toch is het te makkelijk om social media af te doen als onzinplatforms of bedreiging voor de professional. Want juist dáár zit het publiek. Dáár worden opvattingen gevormd. Dáár doen mensen hun kennis op over voeding, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd.
Wat vraagt dit van professionals? Allereerst: zichtbaarheid. Niet om likes te verzamelen, maar om betrouwbare informatie een stem te geven - in begrijpelijke taal, mét nuance. Daarnaast vraagt het om een open houding: meebewegen waar mogelijk, corrigeren waar nodig. En bovenal: blijven investeren in vertrouwen. Want in een tijd waarin iedereen iets roept over voeding, is geloofwaardigheid je grootste kapitaal.

In dit nummer van Voeding Nu onderzoeken we de invloed van social media op voeding en gezondheid. Wat is de rol van diëtisten en voedingskundigen online? Hoe gaan we om met voedingshypes? Waar zitten de kansen? Die blijken er volop te zijn. Ik zou zeggen, tast ook digitaal toe!

Veel leesplezier!

Dit is het redactioneel bij Voeding Nu 3-2025. Het thema van dit nummer is Microbioom. Abonnees kunnen alle artikelen ook online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af.

Naar de editie

Altijd op de hoogte blijven?