Trends en innovatie op internationale levensmiddelenbeurs Alimentaria

25 maart 2022 partner content

BEDRIJFSINFORMATIE | Van 4 tot en met 7 april 2022 wordt in Barcelona de internationale levensmiddelenbeurs Alimentaria gehouden. Zij wordt gehouden in combinatie met de vakbeurs Hostelco, die gewijd is aan de cateringsector. In afwachting van deze terugkeer, na een afwezigheid van vier jaar wegens de gezondheidscrisis, vertelt de algemeen directeur van Alimentaria, J. Antonio Valls, ons meer over wat de bezoekers en exposanten mogen verwachten.

Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen ten opzichte van de vorige beurs?

Innovatie zal eens te meer een fundamentele troef zijn voor Alimentaria, dat zich altijd op de industrie en haar waardeketen heeft afgestemd om de pols van de consument te voelen, zijn verwachtingen te peilen en op zijn behoeften in te spelen. Dit is het uitgangspunt van de nieuwe "Alimentaria Trends"-beurs, die de trends van de toekomst zal weergeven in zowel productie als consumptie. En om in te spelen op wat nu al een onbetwiste prioriteit voor onze sector is, namelijk duurzaamheid, lanceren wij het programma "Towards Zero Impact", dat tot doel heeft tijdens het evenement minder afval te genereren en recycling te bevorderen.

Daarnaast presenteert Alimentaria een groot aantal nieuwe producten en commerciële introducties, waarvan sommige hun eigen thuis hebben bij Innoval, in de Alimentaria Hub. Maar ook het feit dat de beurs samen met Hostelco exposeert, versterkt duidelijk de aanwezigheid van innovaties, want hoewel elke beurs haar aanbod op een zeer verticale manier presenteert, zijn er duidelijke synergieën in het gecombineerde aanbod van Restaurama en Hostelco, die de hallen 4, 6 en 7 van de Gran Vía-zone van de Fira de Barcelona delen.

Op de Alimentaria-website zijn de categorieën "Fine Food", "Organic Food", "Free From", "Halal Food" en "Functional Food" de belangrijkste trends. Hoe zijn deze trends vertegenwoordigd bij de exposanten van Alimentaria?

Het gaat om segmenten van de levensmiddelenproductie die het grootste respect voor traditie, kwaliteit, gezondheid en cultuur gemeen hebben, en waarnaar de vraag van de consumenten wereldwijd enorm toeneemt. Daarom zijn er steeds meer exposanten die deze waarden in hun producten verwerken en die in alle onderdelen van de beurs aanwezig zijn, al is de grootste concentratie te vinden in de 4.500 m2 expositieruimte van de beurs "Alimentaria Trends", die met de deelname van bijna 400 bedrijven zijn volledige bezettingsgraad heeft bereikt. Zonder twijfel is het segment gewijd aan biologische en ecologische levensmiddelen het segment dat het meest in het oog springt, een realiteit die ook tot uiting zal komen in "Biologische markten en trends", een nieuwe tentoonstellingsruimte op Alimentaria die wordt georganiseerd samen met de FIAB (Spaanse Federatie van de levensmiddelen- en drankenindustrie).

Welke andere tendensen hebben Alimentaria geleid bij de organisatie van deze beurs? En waarom?

Digitalisering en duurzaamheid zijn de twee grootste uitdagingen voor de sector en de pandemie heeft deze uitdagingen versneld. Daarom willen wij ze analyseren in het specifiek aan innovatie gewijde activiteitengebied van Alimentaria, de "Alimentaria Hub", waar meer dan 200 sprekers, deskundigen en startende ondernemingen bijeenkomen die tot de meest disruptieve van de sector behoren.

Hoe zou u de deelname van internationale exposanten uit 52 landen dit jaar beoordelen? Hoe verklaart u de eerste deelname van exposanten uit deze zes landen (Brazilië, Slowakije, Australië, Canada, Verenigde Arabische Emiraten en Puerto Rico)

Wij zijn zeer verheugd dat, in de huidige context, bijna een vijfde van het totale aanbod van de beurs afkomstig is van internationale bedrijven, een feit dat de rol van Alimentaria als wereldwijde referentie bevestigt. En de nieuwe deelnemers bewijzen het vertrouwen van buitenlandse producenten in onze beurs, die zij als een belangrijk platform zien om de Spaanse markt te betreden of er voet aan de grond te krijgen.

Wat zijn de belangrijkste attracties van Alimentaria Barcelona 2022, dat 200 nieuwe exposanten heeft aangetrokken in vergelijking met 2018?

Naast de reeds genoemde aspecten zal de gastronomie opnieuw een strategische pijler van Alimentaria zijn tijdens "The Experience Live Gastronomy", met onder meer een programma van live cooking, workshops, proeverijen en presentaties van culinaire technieken van duurzame gastronomie, territorium, vernieuwing van tradities en onderzoek naar het voedsel van morgen. Een dertigtal topchefs, met meer dan 35 Michelinsterren, zal deelnemen aan dit grote gastronomische evenement.

Hoeveel bezoekers verwacht u op de beurs van dit jaar?

Wij verwachten tussen 105.000 en 110.000 bezoekers, waarvan 25 tot 30 procent internationale bezoekers, wat een groot succes zou zijn gezien de beperkingen die tot voor kort in de wereld golden.

Wat kunt u ons vertellen over de internationale deelname dit jaar?

Alimentaria streeft ernaar internationale distributeurs en importeurs aan te trekken en heeft daarom 1.400 kopers (hetzelfde aantal als in 2018) uit 68 verschillende landen uitgenodigd in het kader van het Hosted Buyers-programma, dat door de show wordt georganiseerd in samenwerking met ICEX. Gezien de huidige situatie met reisbeperkingen in Aziatische landen, lag de nadruk dit jaar meer op kopers uit Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika.

Alimentaria is een toegangspoort tot de Spaanse en de Europese markt. Wat vertegenwoordigt de voedings- en drankensector in Spanje en Europa? Hoe heeft dit cijfer zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Het lijdt geen twijfel dat dit een strategische sector is voor Spanje en Europa. In de afgelopen twee jaar heeft vooral de voedingsindustrie een lesje in veerkracht gegeven. Toen de wereld tot stilstand kwam, bleef de sector dag en nacht doorwerken om aan de vraag te voldoen. Tegelijkertijd leed het bedrijf maandenlang onder het verlies van zijn cateringklanten. Desondanks is de sector blijven innoveren, heeft hij sneller gereageerd op de uitdaging van digitalisering en duurzaamheid en is zijn de export in 2021 zelfs met meer dan 12% gestegen.

Altijd op de hoogte blijven?