KSV: ‘Het wordt tijd dat we teruggaan naar de feiten’

10 februari 2020 KSV

Kenniscentrum suiker & voeding (KSV) is vijftig jaar geleden opgericht om kennis te vergaren over de rol van suiker in onze voeding en daarover te communiceren. Janine Verheesen, directeur KSV: ‘Daar is niet veel in veranderd, behalve dan dat het overleg dat we altijd gehad hebben met gezondheidsprofessionals, overheid en voorlichtingsorganisaties steeds moeizamer is geworden. Tijd dus om ons te herbezinnen over hoe we de neuzen van alle partijen weer dezelfde kant op krijgen.’

Die neuzen krijg je alleen dezelfde kant op als je met elkaar in gesprek blijft, zegt Verheesen. ‘Iedereen, ook de suikersector, is gebaat bij goede voorlichting over gezonde voeding. Daarom delen wij graag onze brede wetenschappelijke kennis over voeding, gezondheid en natuurlijk over de rol van suiker daarin.’

VN8-Trending-KSV-afbeelding-1-Janine-200x300 Janine Verheesen: 'Iedereen, ook de suikersector, is gebaat bij goede voorlichting over gezonde voeding.

Maar volgens Verheesen lijkt het soms alsof de feiten er niet meer toe doen: de mening van een beroemdheid wordt klakkeloos overgenomen, terwijl onderzoekers met wantrouwen worden bekeken. En informatie vanuit de industrie krijgt alleen nog maar het nadeel van de twijfel.

‘De emotie rond voeding, zeker als het over suiker gaat, lijkt belangrijker dan de wetenschappelijke informatie. Daarmee polariseert de maatschappelijke discussie steeds meer. Het wordt tijd dat we teruggaan naar de feiten.’

Communicatiestrategie

Daarom houdt KSV zijn communicatiestrategie op dit moment tegen het licht. ‘Afgelopen jaren hebben we vooral gecommuniceerd richting voedingsprofessionals. Dat blijven we zeker doen, maar de doelgroep wordt wellicht uitgebreid. We willen onze kennis op een meer eigentijdse manier neerzetten, omdat communicatiekanalen nu eenmaal veranderd zijn.’

Verheesen bedoelt dan de opkomst van de sociale media, die voor veel doelgroepen de plaats heeft ingenomen van de krant en televisie. Fabrieksbezoeken blijven we stimuleren, in combinatie met presentaties waarin we bijvoorbeeld laten zien dat de suikerbiet meer levert dan alleen sacharose.’

VN8-Trending-KSV-afbeelding-2-Renske-e1580746057770-300x265 Renske van Asten - Voeding Gezondheid KSV

Maar hoe wil KSV omgaan met het wantrouwen van het publiek? ‘In onze communicatie met de mensen uit onze doelgroepen willen we aandacht besteden aan al hun meningen en twijfels. Die vullen we dan aan met wetenschappelijke feiten, waarna onze lezers of toehoorders zelf hun mening kunnen vormen, maar dan op basis van kennis. Maar we moeten eerst nog eens goed nadenken over hoe we dat gaan aanpakken.’

Intern en extern wil KSV de genuanceerde feitelijke boodschap over suiker laten horen, bijvoorbeeld in de vorm van persoonlijke verhalen, storytelling.

Duurzaamheid

Ook duurzaamheid krijgt mogelijk meer focus in de nieuwe strategie. ‘De suikerbiet is een enorm duurzaam gewas, weet Verheesen. ‘Het zou goed zijn als in de aanbevelingen en richtlijnen over onze voeding de factor duurzaamheid als vanzelf wordt meegenomen en de gezondheids- en duurzaamheidsaspecten in balans komen.’

EFSA

VN8-Trending-KSV-afbeelding-3-Irene-e1580746008538-300x252 Irene Tijssen - Voeding Gezondheid KSV

Een ander belangrijk aandachtspunt voor het KSV in 2020 is een uitspraak van EFSA over de vraag of er al dan niet een bovengrens moet komen voor de hoeveelheid totaal, toegevoegde of vrije suikers in de voeding.

‘Daar zullen we zeker aandacht aan gaan besteden. We hebben nog geen idee hoe dat EFSA-advies zal luiden, maar vinden het wel prettig dat een onafhankelijke, wetenschappelijke organisatie de wetenschappelijke feiten nog eens goed beoordeelt. Dan weten we waar we aan toe zijn en dat kunnen we ook weer gebruiken in onze communicatie.’

Dit artikel is gesponsord door KSV.  

Altijd op de hoogte blijven?