J. Antonio Valls, algemeen directeur van Alimentaria Exhibitions, verkent de laatste ontwikkelingen en trends in de voedingssector.
In twee jaar tijd heeft corona het leven van miljarden mensen over de hele wereld veranderd. Het heeft de manier veranderd waarop we werken, wonen, winkelen, spelen en reizen. Het heeft ook de manier veranderd waarop we eten, wat we eten, hoe en waar we eten.
Na een onderbreking vanwege de pandemie is Alimentaria, Europa's grootste voedingsbeurs, terug in Barcelona met meer dan 4.000 exposanten uit 52 landen in een expositieruimte van 4.500 m2. Dit jaar verwachten we tussen 105.000 en 110.000 bezoekers, waarvan bijna 30 procent internationale bezoekers, een opmerkelijk succes gezien de beperkingen die tot voor kort in de wereld golden.
Elke nieuwe editie van onze beurs is een uitstekende barometer voor de veranderingen die zich in de voedingsindustrie voordoen. De drie trends die dit jaar in het bijzonder zijn opgevallen, zijn gezondheid, duurzaamheid en authenticiteit.
Gezondheid
Tijdens de pandemie trokken veel mensen naar het platteland, en sommigen begonnen zelfs hun eigen voedsel te verbouwen. Deze terugkeer naar de natuur, in combinatie met de toegenomen aandacht voor de noodzaak om gezond te blijven om zich tegen de ziekte te beschermen, heeft veel mensen bewuster gemaakt van voeding en het belang van een gezonde voeding om hun immuunsysteem te versterken. Deze trend is sterk vertegenwoordigd op onze beurs met veel exposanten van "biologische" voedingsmiddelen, "functionele" voedingsmiddelen die andere gezondheidsvoordelen bevatten dan hun eigen basisvoedingseigenschappen en "vrij van" voedingsmiddelen (lactosevrij, glutenvrij, veganistisch, enz.).
Zonder twijfel is het segment "biologische" en ecologische levensmiddelen het meest in het oog springend, en dit wordt geïllustreerd in "Organic Markets and Trends", de nieuwe tentoonstellingsruimte van Alimentaria, georganiseerd in samenwerking met de FIAB (Spaanse Federatie van de Voedingsmiddelen- en Drankenindustrie).
Duurzaamheid
De klimaatverandering heeft de laatste jaren bijzonder veel aandacht gekregen. De dramatische beelden van de talrijke bosbranden en overstromingen die zich overal ter wereld hebben voorgedaan, hebben een diepe indruk gemaakt op de publieke opinie. Deze gebeurtenissen hebben het publiek bewuster gemaakt van milieukwesties en in het bijzonder van duurzaamheid, die voor de consument steeds belangrijker wordt.
Alimentaria ziet dat steeds meer exposanten deze waarden in hun producten integreren en zij zijn aanwezig in alle onderdelen van de beurs, hoewel de grootste concentratie ligt bij de beurs "Alimentaria Trends", waaraan bijna 400 bedrijven deelnemen.
Deze grote uitdaging van duurzaamheid waarmee de sector wordt geconfronteerd en die door de pandemie in een stroomversnelling is geraakt, zal worden vertegenwoordigd in de "Alimentaria Hub", waar meer dan 200 sprekers, deskundigen en startende ondernemingen die behoren tot de meest disruptieve van de sector, bijeenkomen.
Als antwoord op deze onbetwiste prioriteit van onze sector lanceert Alimentaria bovendien het programma "Towards Zero Impact", dat tot doel heeft tijdens de beurs zo weinig mogelijk afval te genereren en recycling te bevorderen.
Authenticiteit en gastronomie
Maandenlang waren restaurants en hotels gesloten als gevolg van opeenvolgende lockdowns, en de mensen die thuis vastzaten, hadden meer tijd om te koken, om zich te interesseren voor eten, voor gastronomie.
De pandemie confronteerde ons ook met de zwakke punten van onze voedselvoorzieningsketens. In sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn de winkelrekken voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog leeg.
In deze context zien we enerzijds een groeiende vraag van consumenten overal ter wereld naar voedselproductiesegmenten die zijn afgestemd op respect voor traditie, kwaliteit, gezondheid en cultuur, en anderzijds een terugkeer naar authentieke, lokale, op het terroir gebaseerde producten en gastronomie.
Gastronomie blijft een strategische pijler van Alimentaria en zal worden belicht in de sessies "The Experience Live Gastronomy", met een programma van live cooking, workshops, proeverijen en presentaties van kooktechnieken van duurzame, lokale en traditionele gastronomie, maar ook van de nieuwste ontwikkelingen in het voedsel van morgen. Een dertigtal topchefs, met meer dan 35 Michelinsterren, zal aan dit grote gastronomische evenement deelnemen. Ook de "Fine Food"-afdeling van Alimentaria is het vermelden waard.
Ten slotte blijft innovatie een belangrijk aandachtspunt op de show en Alimentaria zal een groot aantal nieuwe producten en commerciële lanceringen presenteren, waarvan sommige hun eigen thuis zullen hebben op Innoval, in de "Alimentaria Hub".