
PREMIUM
Influencers maken een kookvideo.
OVERHEID EN BELEID | Social media en voeding vormen een krachtige combinatie. Instagram, TikTok en YouTube staan vol met voedingsadviezen, dieettrends en aantrekkelijke foto’s van maaltijden. Dat kan inspirerend zijn, maar ook lijden tot verwarring. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat social media een positieve invloed heeft op hoe we eten?
We weten allemaal dat eten zoveel meer is dan voedingsstoffen voor je lichaam. Eten is ook sociaal en cultureel geworteld in onze identiteit. Het zegt iets over waar je vandaan komt, tot welke groep je hoort, wat je lekker vindt. Die verbinding met onze identiteit is zo sterk, dat er al snel persoonlijke overtuigingen en emoties bij komen kijken als het gaat om advies over eten. Zeker als het gaat over iets dat we beter niet of minder zouden moeten eten, terwijl we dat juist graag wél doen. We voelen dat onze keuzevrijheid wordt beperkt en ons aangevallen op onze identiteit, iets dat kan leiden tot weerstand en polarisatie.