Uit het jaarlijkse rapport ‘Zo sport Nederland’ van NOC*NSF blijkt dat er de laatste jaren een toename is van het aantal jongeren in de sportschool. Jongeren stoppen eerder met teamsport en kiezen voor de individuele sport: fitness. Op sociale media zoals Tiktok en Instagram is content over fitness niet meer weg te denken, steeds meer influencers - bekende personen die volgers beïnvloeden in hun koopgedrag - maken filmpjes over fitness. Het is goed dat de nieuwe generatie bezig is met gezondheid, maar er zit ook een keerzijde aan de groei van fitness op sociale media, het is een enorm verdienmodel voor bedrijven die sportvoedingssupplementen aanbieden. Influencers worden betaald om producten van een bepaald merk te promoten. En omdat influencers als betrouwbaar worden beschouwd door hun volgers, kunnen sportvoedingssupplementen soms een gevaar worden voor de portemonnee van amateursporters.
Een pre-workout supplement voor het trainen en een eiwitshake na afloop, dat is de routine van steeds meer amateursporters. Voor een banaan voor het trainen en een portie kwark na afloop lijkt de neus opgehaald te worden. Hoe komt het dat amateursporters voor poeder gaan in plaats van échte voeding? Een enquete onder 96 personen.