Gans als borrelhapje

28 juni 2022 Sanne Wolters Willemijn ten Hoor

In ons land hebben we een overschot aan wilde ganzen. Kun je daar iets mee? Een aantal studenten bedacht een toepassing, in de vorm van borrelhapjes. Willemijn ten Hoor (22) besloot het concept verder uit te breiden en staat nu aan het roer van Saucijs UNIQ.

“Nederland heeft een overschot aan ganzen, ze veroorzaken overlast en vreten gewassen aan. Toen we tijdens mijn bacheloropleiding Food Commerce and Technology een product moesten ontwikkelen, bedachten we met ons groepje borrelhapjes van gans. We zagen dat als je dit vlees niet kent, je het niet zo snel probeert. Ik vond wilde gans ook meteen interessant vanwege de eiwittransitie. We moeten naar alternatieven kijken, de huidige vleesproductie kan de groeiende wereldbevolking niet bijbenen. Bovendien is het een vervuilende sector. Met geschoten ganzen gebeurt anders toch niets.

Het idee sloeg meteen aan. In een jaar tijd verkochten we tweeduizend borrelhapjes. Uiteindelijk ben ik er samen met een groepsgenootje, Kirsten van Delft, mee verder gegaan. Het vlees haal ik bij wildhandel Treuren in Rotterdam. De eigenaar vond het meteen super leuk om te helpen, onder het mom van zonde om weg te gooien had hij ze in de vriezer liggen, maar verkocht maar af en toe gans. Nu zijn we twee jaar verder en heb ik een aantal smaken ontwikkeld. Gans heeft een heftige wildsmaak, daarom er is een variant met tijm, die onderdrukt de heftige tonen. Voor de echte wildliefhebber is er de paddenstoel-sesam variant, die combinatie werkt juist versterkend. Zo zijn er nog zoveel smaken waar ik mee aan de slag kan, ik heb nog genoeg ideeën.

Het was niet per se mijn plan om ondernemer te worden, maar ik wilde na mijn studie sowieso iets met duurzaamheid gaan doen. Het is tegenwoordig bijna gek als je dat niet doet. Ik werk nu vier dagen in de week bij Nutricia als Qualification & Validation engineer, waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. De rest van de tijd besteed ik aan Saucijs UNIQ, hier kan ik al mijn creativiteit in kwijt. Ik haal er heel veel energie uit, het is heel tof om mensen te verrassen met iets nieuws.

In Voeding Nu laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedingsmiddelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?

Altijd op de hoogte blijven?