Cloetta, producent van onder andere Red Band, Venco en Sportlife, wil voor 2030 zijn internationale CO2-uitstoot ten opzichte van 2019 met 46% verminderen. De omslag naar plantaardige producten kan wel 12% bijdragen aan de totale CO2-reductie van Cloetta.
Sinds 2019 heeft Cloetta al aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van plantaardige producten. Destijds was 12% van alle Cloetta-producten veganistisch, met de doelstelling om dit tegen 2025 te verdubbelen en in 2030 te verviervoudigen. Inmiddels is dertig procent van het gehele snoepaanbod vegan en zestig procent is vegetarisch. Deze hoeveelheid vegetarisch en veganistisch snoep komt vooral door activiteit in andere internationale markten. Duitsland is daarin de grootste speler. In Nederland wordt nog hard gewerkt aan meer vegetarische en veganistische varianten van snoep en drop.
Cloetta wijst op het succes in de omschakeling naar veganistische producten: bij snoep doet het geen concessies aan de kwaliteit en smaak, ondanks dat de hele receptuur verandert.
Hoe lukt het jullie testteam om smaken van vegan-varianten van snoep en drop exact hetzelfde te laten smaken als de originele varianten?
‘’Dankzij een langdurig en uitgebreid proces van onderzoek en testen”, zegt Linda ter Bogt, innovatiemanager bij Cloetta. “In iedere markt hebben we testpanels van consumenten die niet sensorisch getraind zijn, maar wel affiniteit hebben met de producten. Zij proeven blind nieuwe en bestaande producten en beantwoorden per snoepje een zeer uitgebreide vragenlijst. Deze testpanels zijn enorm waardevol, want de kleinste verschillen komen naar voren. Ook als smaak en textuur perfect zijn maar bijvoorbeeld de kleur afwijkt, gaan we terug het lab in. Het is dus een kwestie van vakkundig recepten ontwikkelen en goed luisteren naar de consument. En dat doen we niet alleen voor Red Band, maar ook voor Venco en onze andere (internationale) merken.’’
Wat willen jullie als testteam nog beter onder de knie krijgen?
‘’We blijven leren over hoe de consument onze snoepjes en dropjes proeft en aan welke aspecten ze de meeste waarde hechten. Ons productontwikkelingsteam is constant bezig om op basis hiervan onze producten te optimaliseren.’’
Waarin zit de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van jullie producten?
‘’De grootste uitdaging zit in het behouden van dezelfde textuur. Het blijkt bijvoorbeeld moeilijk om snoepjes met een kwalitatief uitstekende marshmallowtextuur te maken zónder gelatine. Gelatine vormt een gel die een homogene textuur aan het product geeft, het zorgt voor stabiliteit door retrogradatie tegen te gaan en het zorgt voor elasticiteit van de textuur. Ook kan gelatine-eiwit worden opgeklopt (schuimen). Gelatine vervangen door plantaardige ingrediënten is geen eenvoudige taak, aangezien een 100% gelatinevervanger simpelweg niet bestaat.’’
Welke vervangers gebruiken jullie bij de veganistische variant in plaats van dierlijk gelatine?
‘’Vaak is het een combinatie van ingrediënten, zoals zetmeel, suikerstropen en plantaardige eiwitten.’’
Smaak lijkt me ook een uitdaging…
“De meest voor de hand liggende is inderdaad de smaakervaring van de consument. Veel smaak- en textuurparameters kunnen een product ‘lekker’ maken. Maar vervolgens moet ook de kwaliteit van het product tot enkele maanden na de productie stabiel blijven. Daarnaast vormt ook de kleur van een product een belangrijk aandachtspunt, en moeten de receptuuroplossingen technisch haalbaar zijn op onze productielocaties.
Er zijn dus veel zaken waar we rekening mee moeten houden, maar de consumentenervaring is absoluut leidend. De transitie naar vegetarische en veganistische producten is een langdurig proces. Gemiddeld duurt het per snoepje een à twee jaar om een nieuwe variant te ontwikkelen, omdat we niet willen inleveren op smaak, textuur en kwaliteit.”
2030
Wat moet er gebeuren wil Cloetta zijn algehele doelstelling van 2030 halen?
“Onze vegan transitiedoelstelling hebben we internationaal al overtroffen, maar we zijn nog ver verwijderd van het behalen van de overkoepelende doelstelling. We moeten de focus blijven houden en zoeken constant nieuwe initiatieven om verder het verschil te maken. Zo investeren we in duurzame verpakkingen voor onze snoep, drop en kauwgom: PlantPack. Tegen 2030 willen we verpakkingsmateriaal gebruiken dat 100% afkomstig is van hernieuwbare bronnen of gerecycled materiaal. Bovendien zullen alle verpakkingsmaterialen die we tegen 2025 produceren recyclebaar zijn.”
Roosendaal
Hoe pak je dat aan op het niveau van de productie zelf? Heb je andere locaties nodig?
“We gaan een nieuwe, volledig elektrische productielocatie in Roosendaal bouwen. Die levert een grote bijdrage aan onze duurzaamheidsambities. Naar schatting zal Cloetta met deze locatie jaarlijks zevenduizend ton minder CO2 uitstoten. Daartoe omarmen we verschillende technologieën, zoals carbonfilters, systemen om restwarmte te hergebruiken, en elektrisch intern vervoer plus zonnepanelen om zelf duurzame energie op te wekken.
Verder voegen we de productie van twee locaties samen. Dat vermindert niet alleen de uitstoot ter plaatse, maar ook het verkeer tussen locaties, wat een significante milieuwinst oplevert. Met behulp van een landschapsarchitect en input van de omwonenden ontwerpen we bovendien een groene omgeving rondom het nieuwe gebouw.”